A extensão universitária durante a pandemia do coronavírus: experiências educomunicativas do curso de Comunicação Social da UFPE
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p185-196Keywords:
Extension, UFPE, Social communication, Educommunication, Democratization of communicationAbstract
This paper aims to problematize extension projects developed by professors from the Social Communication course, from the Design and Communication Center, from the Centro Acadêmico do Agreste, campus of the Universidade Federal de Pernambuco in Caruaru, during the Covid-19 pandemic. For the development of the paper, we opted for the bibliographic review and the experience report. The research analyzes four extension projects: Rádio Cordel: na frequência do Agreste; Radionovela: literatura nas ondas do rádio e Solte sua voz: os invisíveis midiáticos. Finally, extension projects are understood as relevant educative communicative experiences because they democratize communication, contribute to the education of society and train students who produce them in contemporary communicational experiences.
Downloads
References
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
FREITAS, José Vicente. Educomunicação: contextualizando o processo de atribuição de sentidos e significados no delineamento do conceito. Revista Brasileira de Educação Ambiental, Diadema, v. 10, n. 2, 2015, p. 149-162. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/2072/1374. Acesso em: 28 out. 2020.
GUTIERREZ, Francisco. Linguagem Total: uma pedagogia dos meios de comunicação. São Paulo: Summus, 1978.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. Rádio e mídias sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.
LIMA, Venício Artur de. Mídia: Teoria e Política. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2000.
MCLEISH, Robert. Produção de rádio: um guia abrangente de produção radiofônica. São Paulo: Summus, 2001.
MEDITSCH, Eduardo. Paulo Freire nas práticas emancipadoras da comunicação: ainda hoje um métdodo subutilizado no Brasil. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, São Paulo, v. 13, n. 25, 2016, p. 132-43. Disponível em: http://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/view/850/450. Acesso em: 7 out. 2020.
MOURA, João Benvindo de; LACERDA, Naziozênio Antônio (org.). Relatos de experiência: leitura e produção de textos no Parfor/UFPI. Teresina: EDUFPI, 2016.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Recife: Editora Universitária UFPE, 2013.
PERUZZO, Cícilia. Direito à Comunicação Comunitária, participação popular e cidadania. Lumina, Juiz de Fora, n. 1, v. 1, p. 1-29, 2007. Disponível em: https://lumina.ufjf.emnuvens.com.br/lumina/article/view/201. Acesso em: 18 set. 2020.
PRADO, Magaly. Produção de rádio: um manual prático. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.
PRATA, Nair. Webradio: novos gêneros, novas formas de interação. Florianópolis: Insular, 2012.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, São Paulo, ano 7, n. 19., p. 12-24, 2000.
SOARES, Ismar de Oliveira. Metodologias da Educação para a Comunicação no Brasil e na América Latina. In: BACCEGA, Maria Aparecida. Gestão de processos comunicacionais. São Paulo: Atlas, 2002. p. 113-132.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educom.Rádio, na trilha de Mario Kaplún. In: MARQUES DE MELO, José et al. (org.). Educomídia, alavanca da cidadania: o legado utópico de Mario Kaplún. São Bernardo do Campo: Cátedra Unesco: Universidade Metodista de São Paulo, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Diego Gouveia Moreira, Sheila Borges de Oliveira, Giovana Borges Mesquita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.