Political action an non-formal educatioin:The development of the critical individual outside institutional spaces of traditional education in cyberculture
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p7-19Keywords:
Cyberculture, Communication, Socialization, Non-formal education, Digital technologiesAbstract
Our article approaches nonformal education possibilities in cyberculture, understood as the present phase of multi-media civilization. The investigation aims at determining to what extent noninstitutionalized contexts of education, mediated by digital technologies and interactive networks, really contribute to developing a countercultural individual. The reflection understands this process as a daily experience influenced as little as possible by technical, economic-utilitarian, and bureaucratic-functionalist values. Our study is supported both by the theory of socialization and by the sociology of education. Based on the Transparency Hacker and Hacker Bus groups’ digital actions, our argumentation explores the characteristics, development, and pitfalls of the experience of political and critical education obtained outside conventional school environments.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, Theodor W. Teoria da semicultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 17, n. 56, p. 388-411, 1996.
ARENDT, Hannah. O que é política? Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 46-81.
DUBET, François. A formação dos indivíduos: a desinstitucionalização. Contemporaneidade e Educação, São Paulo, v. 3, n. 3, p. 27-33, 1998.
GADOTTI, Moacir. A questão da educação formal/não-formal. In: INSTITUT INTERNATIONAL DES DROITS DE L’ENFANT. Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes sans solution? Sion: 2005. p. 1-11.
GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal: um novo campo de atuação. Ensaio: Avaliação, Políticas Públicas e Educação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 21, p. 511-526, 1998.
GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. São Paulo: Cortez, 1999.
GOHN, Maria da Glória. Não-fronteiras: universos da educação não-formal. São Paulo: Itaú Cultural, 2007.
HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Império. Rio de Janeiro: Record, 2005.
LANDOWSKI, Eric. Aquém ou além das estratégias, a presença contagiosa. Documentos de Estudo do Centro de Pesquisas Sociossemióticas, São Paulo, n. 3, p. 11-50, 2005a.
LANDOWSKI, Eric. De l’imperfection, o livro do qual se fala. In: GREIMAS, Algirdas J. Da imperfeição. São Paulo: Hackers, 2002. p. 125-150.
LANDOWSKI, Eric. O olhar comprometido. Galáxia, São Paulo, v. 2, p. 19-56, 2001.
LANDOWSKI, Eric. Para uma semiótica sensível. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 30, n. 2, p. 93-106, 2005b.
MAGNANI, José Guilherme C. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 17, n. 49, p. 11-29, 2002.
MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.
SETTON, Maria da Graça Jacintho. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 20, p. 60-70, 2002a.
SETTON, Maria da Graça Jacintho. Família, escola e mídia: um campo com novas configurações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 107-116, 2002b.
SETTON, Maria da Graça Jacintho. A particularidade do processo de socialização contemporâneo. Tempo Social, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 335-350, 2005.
SETTON, Maria da Graça Jacintho. A noção de socialização na sociologia contemporânea: um ensaio teórico. São Paulo: [s. n.], 2008.
SETTON, Maria da Graça Jacintho. A socialização como fato social total: notas introdutórias sobre a teoria do habitus. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 41, p. 296-307, 2009.
SETTON, Maria da Graça Jacintho. Teorias da socialização: um estudo sobre as relações entre indivíduo e sociedade. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 711-724, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Eugênio Rondini Trivinho, Lilian Venturini Gavaldão
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.