Institutional Image of a Community University

Authors

  • Hans Peder Behling Universidade do Vale do Itajaí
  • Regina Celia Linhares Hostins Universidade do Vale do Itajaí
  • Mayara Bonin Ramos Universidade do Vale do Itajaí
  • Vagner Luis Bazzanello Centro Universitário Unideau

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p140-154

Keywords:

Higher Education, Community University, Institutional Image, Archetypes, Image Management

Abstract

This study was motivated by the inquiry about the possible (in)coherence between the way Community Universities communicate their community attributes and the image perceived by their respective audiences. The general objective is to analyze the institutional image of a Community University in the view of the internal and external community. The method adopted is qualitative in nature, based on Jung's Archetypes Theory on the construction of the collective unconscious and its expression in the perception of the institutional image. Empirical data were collected through interviews of focal groups, organized by different audiences with direct and/or indirect linkage to the institution. Among the results of the research stands out the expressive and convergent perception of the interviewees about the archetypes of the Common Man and the Caregiver, which summarize as main perceived attributes of the institution: responsible, simple, adaptable, collective, friend, worker, modest, protective, reliable, solidary and helpful, with important link to the concept of community university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Hans Peder Behling, Universidade do Vale do Itajaí

    PhD in Language Sciences (UNISUL/2013), Master in Language Sciences (UNISUL/2006), Specialist in Strategic Business Management (FURB-INPG/2001), Bachelor of Social Communication - Advertising (FURB/1999)

  • Regina Celia Linhares Hostins, Universidade do Vale do Itajaí

    Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, com pósdoutorado em Políticas Educacionais pela University College of London. Docente/pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Itajaí (Univali).

  • Mayara Bonin Ramos, Universidade do Vale do Itajaí

    Bachelor of Advertising (UNIVALI/2020).

  • Vagner Luis Bazzanello, Centro Universitário Unideau

    Mestre em Administração (gestão, internacionalização e logística) pela Universidade do Vale do Itajaí (Univali). Professor de Administração e Ciências Contábeis no Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai – Centro Universitário Unideau.

References

AMA. American Marketing Association. Disponível em: https://www.ama.org/reso urces/Pages/Dictionary.aspx. Acesso em 12 set. 2020.

CRESWEL, L. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa. 3. ed. Porto Alegre: Penso, 2014. ISBN 978-85-363-0892-0.

DRESCH, A.; LACERDA, D. P.; JÚNIOR, J. A. V. A. Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre: Bookman Editora, 2015. DOI 10.1590/S0104-530X2013005000014.

DUTTON, J. E.; DUKERICH, J. M.; HARQUAIL, C. V. Organizational images and member identification. Administrative science quarterly, p. 239-263, 1994.

FASCIONI, Lígia Cristina. Indicadores para avaliação da imagem corporativa das empresas de base tecnológica instaladas na grande Florianópolis baseados nas análises das percepções gráfica e verbal utilizando lógica difusa. 112f. 2003. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2003. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/86304.

FIOREZE, C.; MCCOWAN, T. Community universities in the South of Brazil: prospects and challenges of a model of non-state public higher education. Comparative Education, Passo Fundo, Rio Grande do Sul, Brazil 2018. DOI 10.1080/03050068.2018.1433651.

FRANTZ, W. O processo de construção de um novo modelo de universidade: a universidade comunitária. In: RISTOFF, D.; SEVEGNANI, P. (Orgs.). Modelos institucionais de educação superior. Brasília: INEP, v. 7, p. 327, 2006.

FREITAS, Neli K. Representações mentais, imagens visuais e conhecimento no pensamento de Vygotsky. Ciências & Cognição. v. 6, 2005. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/540. Acesso em: 07 set. 2020. ISSN 1806-5221.

JUNG, C. G. 1875-1961. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Tradução Maria Luíza Appy, Dora Mariana R. Ferreira da Silva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

MELO, P. T. de.; JESUS, J. S. de. Marketing Estratégico no Ensino Superior. Revista Projeção e Docência, Minas Gerais, 2013. ISSN 2178-6275.

MACHADO, H. V.; KOPITTKE, B. A identidade no contexto organizacional: perspectivas múltiplas de estudo. Encontro de estudos organizacionais, v. 2, 2002.

MARK, M.; PEARSON, C. S. O herói e o fora da lei: Como construir marcas extraordinárias usando o poder dos arquétipos. São Paulo: Cultrix, 2003. ISBN-10 8531608090.

ROBERTSON, S. L., BONAL, X.; DALE, R. GATS and the Education Service Industry: the politics of scale and global reterritorialization. Comparative Education Review, v. 46, n. 4, 2002, p. 472-495. DOI: 10.2307/3542181.

SARQUIS, A. B.; IKEDA, A. A prática de posicionamento de marca em agências de comunicação. Revista de Negócios, v. 12, n. 4, 2007, p. 55-70. DOI: 10.7867/1980-4431.2007v12n4p55-70.

SCHULER, M.; DE TONI, D. Gestão da imagem de organizações, marcas e produtos através do MCI: Método para Configuração de Imagem. São Paulo: Atlas, 2015.

TORRES, C. V.; ALLEN, M. W. Valores Humanos e Escolha do Consumidor na Austrália e Brasil. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 25, n.4, pp. 489-497, 2009. Disponível em: <http://ref.scielo.org/89nbyx>. Acesso em: 17 ago. 2020.

VENERIO, C. M. S. Universidade e Comunidade: O ethos comunitário das universidades catarinenses mantidas por fundações municipais de direito privado – uma abordagem a partir do pluralismo jurídico. 332f. 2012. Dissertação (Doutorado em Direito) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2012. https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/99437/307907.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2022-11-28

How to Cite

Behling, H. P., Hostins, R. C. L., Ramos, M. B., & Bazzanello, V. L. (2022). Institutional Image of a Community University . Comunicação & Educação, 27(2), 140-154. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p140-154