Audiovisual thinking: media expressions and education of high school students participating in the Philosophical Olympics of Curitiba

Authors

  • Juliana Goss Universidade Federal do Paraná
  • José Carlos Fernandes Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p102-118

Keywords:

Education, High school, Philosophy, Technology, Communication

Abstract

The article brings as object of study the Philosophical Olympiad, held since 2011, in Curitiba. The event is a showcase of videos produced in the classroom based on concepts learned in the discipline of Philosophy. In-depth interviews were conducted with 12 high school students who participated in the production of the videos. Based on the content analysis of the interviews, we seek to answer how the contents of the Philosophy class and the learning processes specific to the discipline are constructed and represented in the form of an audiovisual narrative. The general objective is to identify what these narratives represent: naturalization, idealization, or deconstruction of the real. The categorization is based on the concepts of authors such as the philosopher and educator, Rubem Alves and the philosopher and sociologist Zygmunt Bauman.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Juliana Goss, Universidade Federal do Paraná

    Mestra em Comunicação e Formações Socioculturais pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

  • José Carlos Fernandes, Universidade Federal do Paraná

    Doutor em Estudos Literários pela UFPR. Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFPR e vice-líder do Grupo de Pesquisa Click.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Pesquisa sobre ensino remoto na educação básica. São Paulo: Abed, 2020. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/Pesquisa_Educacao_Basica_ABED_Casagrande.pdf. Acesso em: 5 abr. 2020.

ALVES, Rubem. Filosofia da ciência: introdução ao jogo e suas regras. São Paulo: Brasiliense, 1981.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: 70, 2016.

BAUMAN, Zygmunt; MAY, Tim. Aprendendo a pensar com a sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

BRENNER, Ana Karina. Jovens e militância política. In: CARRANO, Paulo (org.). Narrativas juvenis e espaços públicos: olhares de pesquisa em educação, mídia e ciências sociais. Niterói: Editora da UFF, 2014. p. 31-54.

CARRANO, Paulo; DAYRELL, Juarez Tarcísio; MAIA, Carla Linhares. Juventude e ensino médio. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. NÚMERO de colégios ocupados no Paraná passa de 250, diz movimento. G1, Curitiba, 13 out. 2016. Disponível em: http://g1.globo.com/pr/parana/educacao/noticia/2016/10/numero-de-colegios-ocupados-no-parana-passa-de-250-nesta-quinta.html. Acesso em: 19 nov. 2020.

DAYRELL, Juarez. Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001.

ENNE, Ana Lucia Silva. Conexões entre juventude, consumo e mídia: múltiplas formas de atuação e apropriação. In: CARRANO, Paulo (org.). Narrativas juvenis e espaços públicos: olhares de pesquisa em educação, mídia e ciências sociais. Niterói: Editora da UFF, 2014. p. 131-155.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GÓMEZ, Guillermo Orozco. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. São Paulo: Paulinas, 2014.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. PNAD Contínua 2018: educação avança no país, mas desigualdades raciais e por região persistem. Brasília, DF: IBGE, 2019. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/24857-pnad-continua-2018-educacao-avanca-no-pais-mas-desigualdades-raciais-e-por-regiao-persistem. Acesso em: 29 jul. 2019.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Desafios culturais da comunicação à educação. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 18, p. 51-61, 2000.

MARTINS, Carlos Henrique dos Santos. Memória de jovem: um conceito em construção. In: CARRANO, Paulo (org.). Narrativas juvenis e espaços públicos: olhares de pesquisa em educação, mídia e ciências sociais. Niterói: Editora da UFF, 2014. p. 211-229.

MENDES, Ademir Aparecido Pinhelli. Didática e metodologia do ensino de filosofia no ensino médio. Curitiba: Intersaberes, 2017.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.

NOSELLA, Paolo. Ensino médio: em busca do princípio pedagógico. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 117, p. 1051-1066, 2011.

PAIS, José Machado. De uma geração rasca a uma geração à rasca. In: CARRANO, Paulo (org.). Narrativas juvenis e espaços públicos: olhares de pesquisa em educação, mídia e ciências sociais. Niterói: Editora da UFF, 2014. p. 71-95.

PEREGRINO, Mônica. Juventude, trabalho e escola. In: CARRANO, Paulo (org.). Narrativas juvenis e espaços públicos: olhares de pesquisa em educação, mídia e ciências sociais. Niterói: Editora da UFF, 2014. p. 259-278.

POUPART, Jean. A entrevista de tipo qualitativo: considerações epistemológicas, teóricas e metodológicas. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. São Paulo: Vozes, 2018. p. 215-253.

SETTON, Maria da Graça. Mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2011.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 73-102.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação – contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2001.

Published

2022-07-14

How to Cite

Goss, J., & Fernandes, J. C. (2022). Audiovisual thinking: media expressions and education of high school students participating in the Philosophical Olympics of Curitiba: . Comunicação & Educação, 27(1), 102-118. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p102-118