The production of knowledge and the constitution of subjects: dialogues with the different Vygotsky, Bakhtin and Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i2p43-57

Keywords:

Vygotsky, Freire, Bakhtin, Sujeitos-dialógicos, Diálogo-ponte

Abstract

This article traces a discussion on the production of knowledge and the constitution of subjects, based on the interactionist view and the theoretical conceptions of Vygotsky, Bakhtin, and Freire. From these authors’ perspectives, production of knowledge occurs in the relations between the subjects in dialogical processes. This article stablishes a dialogue between their reflections, by juxtaposing and converging ideas, emphasizing the processes of constitution of the subjects (subject, language, interactions) and the production of knowledge as a dialogical process (cognitive subjects). Among the results, the “bridge-dialogue” stands out, which intertwines the view of these authors concerning the categories of unfinished subject, dialogism, and dialogues with the other as forms of transformation of the subject, the society, and the knowledge produced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Joana d'Arc Vasconcelos Neves, Universidade Federal do Pará

    Doutora em Educação pela UFPA. Docente do PPLSA e professora adjunta da UFPA. É membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Coordena o Grupo de Pesquisa de Educação de Jovens e Adultos e Diversidade na Amazônia.

  • Gislene da Silva Oliveira, Universidade Federal do Pará

    Master by the Postgraduate Program in Languages ​​and Knowledge in the Amazon (PPLSA) - Education, Culture and Society Research Line. Specialist in Portuguese Language - A Discursive Vision (UFRJ) and Professor at the state education network SEDUC-PA.

  • Sandra Nazaré Dias Bastos, Universidade Federal do Pará

    PhD in Education in Science and Mathematics from the Federal University of Pará (UFPA). Professor at the Institute for Coastal Studies (IECOS-UFPA), Faculty of Biological Sciences. Professor of the Postgraduate Program in Languages ​​and Knowledge in the Amazon (PPLSA), University Campus of Bragança.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Emsantinha Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997

BAKHTIN, Mikhail. La poetique de Dostoïevski. Paris: Seuil, 1970.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. 2. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BARRETO, Vera. Paulo Freire para educadores. São Paulo: Arte e Ciência. 2004.

BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2017.

COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição; ROSA, Douglas Corrêa da. A produção textual escrita como atividade de interação. In: COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição (org.). Práticas sociais de linguagem: reflexões sobre oralidade, leitura e escrita no ensino. Campinas: Mercado de Letras, 2015. p. 143-176.

FIORI, Ernani Maria. Aprender a dizer a sua palavra. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. p. 5-11.

FREIRE, Paulo. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987a.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do diálogo e do conflito. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1995.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

PIRES, Vera Lúcia. Dialogismo e alteridade ou a teoria da enunciação em Bakhtin. Organon, Porto Alegre, v. 16, n. 32/33, p. 35-48, 2002.

VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

VYGOTSKY, Lev. Obras escolhidas. Tomo III. Madri: Visor, 1995.

VYGOTSKY, Lev. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

VYGOTSKY, Lev. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010.

VYGOTSKY, Lev; LURIA, Alexander; LEONTIEV, Alex. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 12. ed. São Paulo: Ícone, 2012.

Published

2022-07-14

Issue

Section

DOSSIER 100 YEARS OF PAULO FREIRE

How to Cite

Neves, J. d'Arc V., Oliveira, G. da S., & Bastos, S. N. D. (2022). The production of knowledge and the constitution of subjects: dialogues with the different Vygotsky, Bakhtin and Freire . Comunicação & Educação, 26(2), 43-57. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i2p43-57