The production of knowledge and the constitution of subjects: dialogues with the different Vygotsky, Bakhtin and Freire
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i2p43-57Keywords:
Vygotsky, Freire, Bakhtin, Sujeitos-dialógicos, Diálogo-ponteAbstract
This article traces a discussion on the production of knowledge and the constitution of subjects, based on the interactionist view and the theoretical conceptions of Vygotsky, Bakhtin, and Freire. From these authors’ perspectives, production of knowledge occurs in the relations between the subjects in dialogical processes. This article stablishes a dialogue between their reflections, by juxtaposing and converging ideas, emphasizing the processes of constitution of the subjects (subject, language, interactions) and the production of knowledge as a dialogical process (cognitive subjects). Among the results, the “bridge-dialogue” stands out, which intertwines the view of these authors concerning the categories of unfinished subject, dialogism, and dialogues with the other as forms of transformation of the subject, the society, and the knowledge produced.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Emsantinha Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997
BAKHTIN, Mikhail. La poetique de Dostoïevski. Paris: Seuil, 1970.
BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. 2. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
BARRETO, Vera. Paulo Freire para educadores. São Paulo: Arte e Ciência. 2004.
BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2017.
COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição; ROSA, Douglas Corrêa da. A produção textual escrita como atividade de interação. In: COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição (org.). Práticas sociais de linguagem: reflexões sobre oralidade, leitura e escrita no ensino. Campinas: Mercado de Letras, 2015. p. 143-176.
FIORI, Ernani Maria. Aprender a dizer a sua palavra. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. p. 5-11.
FREIRE, Paulo. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987a.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987b.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do diálogo e do conflito. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1995.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.
PIRES, Vera Lúcia. Dialogismo e alteridade ou a teoria da enunciação em Bakhtin. Organon, Porto Alegre, v. 16, n. 32/33, p. 35-48, 2002.
VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
VYGOTSKY, Lev. Obras escolhidas. Tomo III. Madri: Visor, 1995.
VYGOTSKY, Lev. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
VYGOTSKY, Lev. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Psicologia USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 681-701, 2010.
VYGOTSKY, Lev; LURIA, Alexander; LEONTIEV, Alex. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 12. ed. São Paulo: Ícone, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Joana d'Arc Vasconcelos Neves, Gislene da Silva Oliveira, Sandra Nazaré Dias Bastos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.