Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i2p179-194Keywords:
Literacy, Education, Educommunication, Theater, DialogueAbstract
This article seeks to confirm that the use of Paulo Freire’s Adult Literacy Method, combined with theater as an educommunicative practice, configures an effective tool for adult literacy, even for distance learning. This article presents a methodology for literacy, based on the student’s life experience, through cultural circles, vocabulary expansion and work with generative words. The study analyzed adults, aged between 40 and 65, from the Maria Teresa Municipal School, in the municipality of São João del-Rei, that went through three levels of literacy: media literacy; literacy through narratives and the construction of fictional characters; and literacy built from the relationship with other human beings and with the world.
Downloads
References
ARSEL, Zeynep. Fazendo perguntas com um foco reflexivo: um guia para o planejamento e condução de entrevistas. Revista Interdisciplinar de Marketing, Maringá, v. 8, n. 2, p. 84-98, 2018.
BOAL, Augusto. O teatro do oprimido: e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
FERNANDES, Maria. Os segredos da alfabetização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997.
GUILHERME, Manuela. Qual o papel da pedagogia crítica nos estudos de língua e de cultura? Entrevista com Henry A. Giroux. Revista Crítica de Ciências Sociais, [s. l.], n. 73, p. 131-143, 2005.
KOUDELA, Ingrid Dormien; SANTANA, Arão Paranaguá de. Abordagens metodológicas do teatro na educação. Ciências Humanas em Revista, São Luís, v. 3, n. 2, p. 145-154, 2005.
MORAIS, Artur Gomes de; ALBUQUERQUE, Eliana Borges C. Alfabetização e letramento. Recife: Autêntica, 2007.
RICHMOND, Mark; ROBINSON, Clinton; SACHS-ISRAEL, Margarete (ed.). O desafio da alfabetização global: um perfil da alfabetização de jovens e adultos na metade da década das Nações Unidas para a alfabetização 2003-2012. Brasília, DF: Unesco, 2009.
ROOK, Dennis W. Let’s pretend: projective methods reconsidered. In: BELK, Russell W. (ed.). Handbook of qualitative research methods in marketing. Cheltenham Glos: Edward Elgar, 2006. p. 143-155.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação – contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.
SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 25, p. 5-16, 2004.
STEIN, Suzana A. Por uma educação libertadora. Petrópolis: Vozes, 1985.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Carlos Henrique Silva, Filomena Bomfim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.