Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times

Authors

  • Carlos Henrique Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Filomena Bomfim Universidade Federal de São João del-Rei

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i2p179-194

Keywords:

Literacy, Education, Educommunication, Theater, Dialogue

Abstract

This article seeks to confirm that the use of Paulo Freire’s Adult Literacy Method, combined with theater as an educommunicative practice, configures an effective tool for adult literacy, even for distance learning. This article presents a methodology for literacy, based on the student’s life experience, through cultural circles, vocabulary expansion and work with generative words. The study analyzed adults, aged between 40 and 65, from the Maria Teresa Municipal School, in the municipality of São João del-Rei, that went through three levels of literacy: media literacy; literacy through narratives and the construction of fictional characters; and literacy built from the relationship with other human beings and with the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Henrique Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Mestre pelo Programa Interdepartamental de Pós-Graduação Interdisciplinar em Artes, Urbanidades e Sustentabilidade da UFSJ. Jornalista, ator e professor voluntário de teatro de pessoas com Deficiência Intelectual e Múltipla.

  • Filomena Bomfim, Universidade Federal de São João del-Rei

    Doutora em Comunicação e Cultura pela UFRJ. Professora do Programa Interdepartamental de Pós-Graduação Interdisciplinar em Artes, Urbanidades e Sustentabilidade da UFSJ.

References

ARSEL, Zeynep. Fazendo perguntas com um foco reflexivo: um guia para o planejamento e condução de entrevistas. Revista Interdisciplinar de Marketing, Maringá, v. 8, n. 2, p. 84-98, 2018.

BOAL, Augusto. O teatro do oprimido: e outras poéticas políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.

FERNANDES, Maria. Os segredos da alfabetização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar. Rio de Janeiro: Record, 1997.

GUILHERME, Manuela. Qual o papel da pedagogia crítica nos estudos de língua e de cultura? Entrevista com Henry A. Giroux. Revista Crítica de Ciências Sociais, [s. l.], n. 73, p. 131-143, 2005.

KOUDELA, Ingrid Dormien; SANTANA, Arão Paranaguá de. Abordagens metodológicas do teatro na educação. Ciências Humanas em Revista, São Luís, v. 3, n. 2, p. 145-154, 2005.

MORAIS, Artur Gomes de; ALBUQUERQUE, Eliana Borges C. Alfabetização e letramento. Recife: Autêntica, 2007.

RICHMOND, Mark; ROBINSON, Clinton; SACHS-ISRAEL, Margarete (ed.). O desafio da alfabetização global: um perfil da alfabetização de jovens e adultos na metade da década das Nações Unidas para a alfabetização 2003-2012. Brasília, DF: Unesco, 2009.

ROOK, Dennis W. Let’s pretend: projective methods reconsidered. In: BELK, Russell W. (ed.). Handbook of qualitative research methods in marketing. Cheltenham Glos: Edward Elgar, 2006. p. 143-155.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação – contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2011.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 25, p. 5-16, 2004.

STEIN, Suzana A. Por uma educação libertadora. Petrópolis: Vozes, 1985.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

Published

2022-07-14

Issue

Section

DOSSIER 100 YEARS OF PAULO FREIRE

How to Cite

Silva, C. H., & Bomfim, F. (2022). Theater in adult literacy: Paulo Freire in pandemic times. Comunicação & Educação, 26(2), 179-194. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i2p179-194