Studygram: os modos “instagramáveis” de ser estudante
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p88-104Keywords:
Communication and consumption, subjectivity, modes of studying, Instagram, studygramAbstract
This study discusses certain ways of being and presenting oneself as a student on social media. By analyzing the means of producing and sharing content among Instagram users, whose profiles are called “studygrams”, we try to understand calls for a subjectivity model, associated with the consumption of a particular way of studying and showing an exemplary student. Therefore, Roland Barthes’ precepts for studying images have inspired us (1982), as have the theoretical framework which mobilizes authors dedicated to communication and consumption studies.
Downloads
References
ABIDIN, Cystal. Communicative & Intimacies: Influencers and Perceived Interconnectedness. A Journal of Gender, New Media & Technology, 2015. http://doi.org/10.7264/N3MW2FFG
AIDAR PRADO, José. L. Convocações biopolíticas dos dispositivos comunicacionais. São Paulo: FAPESP, EDUC, 2013.
ANDRADE, Juliana Oliveira. Nas redes do Instagram: as possibilidades da imagética afetiva como recurso pedagógico nas aulas de Geografia. Monografia (Licenciatura em Geografia) -Universidade Federal do Ceará, 2019.
BAISDEN. Paula; POPE, Madison. StudyGram: Meeting Students Where They Are. The Journal of Nursing Education, 59, n. 6, p. 358-358, 2020.
BARTHES, Roland. A. Mensagem Fotográfica. In: COSTA LIMA, Luiz, (org.). Teoria de Cultura de Massas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, p. 299-316, 1982.
BIADENI, Bianca. S.; CASTRO, Gisela. G. Studygrams: promovendo o consumo de modos de ser e estudar em plataformas digitais. Fronteiras-estudos midiáticos, 22, p, 72-83, 2020.
FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Nobel, 1995.
FRAGOSO, Suely; RECUERO, Raquel; AMARAL, Adriana. Métodos de pesquisa para internet. Porto Alegre: Sulina, 2011.
CASTRO, Gisela. Lindas para sempre, jovens de coração: imagens do envelhecimento na publicidade natalina. In: Encontro Anual da Compós, 25., 2016, Goiânia. Anais […]. Goiânia, 2016. Disponível em: <http://www.compos.org.br/biblioteca/castrogtcomsoccompos2016_3315.pdf>. Acesso em jul.2021
GUALHANO, Fernanda A., CONEGUNDES, Fábio C., SAMPAIO, Thais F. Caminhos para pensar a decolonialidade no processo de ensino de língua portuguesa a partir do aplicativo Instagram. Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre, v. 1, n. 11, p. 1-6, 2020,
IZQUIERDO-IRANZO, Patricia, GALLARDO-ECHENIQUE, Eliana. Studygrammers: Learning Influencers. Comunicar, 28, p. 111-121, 2020.
KARHAWI, Issaaf. Influenciadores digitais: o Eu como mercadoria. In: CORREA, Elizabeth Nicolau Saad e SILVEIRA, Stefanie C. (org.) Tendências em comunicação digital. São Paulo: ECA/USP, 2016, p.38- 58
KELLNER, Douglas. A Cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Trad. Ivone Castilho Benedetti. Bauru, SP: EDUSC, 2001.
LAESTADIUS, Linnea. Instagram. In: SLOAN, Luke, QUAN-HAASE, Anabel (eds.) The SAGE Handbook of Social Media Research Methods. London: SAGE. p. 573– 59, 2016.
MCCRACKEN, Grant. Cultura & consumo II: mercados, significados e gerenciamento de marcas. Rio de Janeiro: MAUAD, 2012
MACHADO, Raquel. Studygram: Interação e compartilhamento de processos de ensino-aprendizagem através do Instagram. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE, p. 1964, 2018.
MANOVICH, Lev. Instagram and the contemporary image. (Parts 1 and 2), 2015 - 2017. Disponível em:<http://manovich.net/index.php/projects/instagram-and-contemporary- image>. Acesso em: 2 fev. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Bianca S. Biadeni, Gisela G S Castro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.