Theory and practice: remote classes pandemic
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p109-124Keywords:
Education, Theory, Practice, Pandemic, CommunicationAbstract
This experience report explore the remote classes teaching implemented by a Social Communication program from a private university in Manaus, during the covid-19 pandemic, to show the confrontation between theory and practice within higher education, at a time when the world was forced to live in total or partial social isolation – which leads us, first of all, to understand the issue between theory and practice before the pandemic. Ethnography, field research with participatory observation and interviews, based on Morin, Bauman, among others, act as its theoretical framework. Results show that despite efforts to continue theoretical and practical teaching, there is still no definitive answer to this problematic exists, with or without the pandemic.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Os desafios da educação: aprender a caminhar sobre areias movediças. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 137, p. 661-684, 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742009000200016
BEHAR, Patrícia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação à Distância. Jornal da UFRGS, Porto Alegre, 6 jul. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-aeducacao-a-distancia/ Acesso em: 3 jan. 2021
DESCHAMPS, Eduardo. Sentimentos e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios de Coronavírus. Instituto Península, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/pesquisa-sentimento-e-percepcao-dos-professores-nos-diferentes-estagios-do-coronavirus-no-brasil/. Acesso em: 20 jul. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1987.
FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a Liberdade: e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e à distância. São Paulo: Papirus, 2019.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 21. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LIU, Yan et al. Viral dynamics in mild and severe cases of COVID-19. The Lancet Infectious Desease, Londres, v. 20, n. 6, p. 656-657, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/S1473-3099(20)30232-2.
MELO, Fabíola Silva de. O uso das tecnologias digitais na prática pedagógica: Inovando Pedagogicamente na Sala de Aula. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.
MOREIRA, Maria Eduarda Souza et al. Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia covid-19. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 3, n. 3, p. 6281-6290, 2020. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv3n3-180
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
OLIVEIRA, Irabel Lago de. Etnografia digital: o uso das TIC na pesquisa social, novos métodos de observar as tecnologias, a Internet e a pesquisa social. Revista Tabuleiro de Letras, Salvador, v. 12, n. 1, p. 190-203, 2018.
PETRAGLIA, Izabel Cristina. Edgar Morin: A educação e a complexidade do ser e do saber. Petrópolis: Vozes, 2001.
PENA, Felipe. Teoria do Jornalismo. São Paulo: Contexto, 2015.
POLISTCHUK, Ilana; TRINTA, Aluizio R. Teorias da Comunicação: o pensamento e a prática da comunicação social. Rio de Janeiro, Elsevier, 2003.
SALINAS, Jesús Ibañez. Educación en tiempos de pandemia: tecnologías digitales en la mejora de los procesos educativos. Revista Innovaciones Educativas, San José, v 22, n. especial, p. 17-21, 2020.
VEIGA-NETO, Alfredo. Anotações sobre as relações entre teoria e prática. Educ. Foco, Juiz de Fora, v. 20, n. 1, p. 113-140, 2015.
VELHO, Gilberto. O desafio da proximidade. In: VELHO, Gilberto; KUSCHNIR, Karina (org.). Pesquisas urbanas: desafios do trabalho antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Macri Colombo, Denize Piccolotto Carvalho, Karina Goncalves Teixeira da Silva, Ulysses Nascimento Varela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.