Aluizio Trinta on Marshall McLuhan and Education: the introduction of media in schools

Authors

  • Vanessa Martins Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Aluizio Trinta Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p152-164

Keywords:

Marshall McLuhan, Media, Mass communication, Education, Communication

Abstract

In this interview, Professor Aluizio Trinta recalls some of his experience as an special student of Marshall McLuhan, in the 1960’s, at the University of Toronto. Focusing on the author’s educational thought, Aluizio draws a parallel between the Canadian’s theoretical-communicational notes on education, and the importance of introducing media studies in the classroom. In this regard, he reflects on the confluences of these two fields, studied by McLuhan, and points to the educational challenges presented by the prominent hyperconnected environment in the Brazilian technological landscape.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vanessa Martins, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Doutoranda em Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora (PPGCOM/UFJF). Bolsista CAPES e membro do grupo de pesquisa “Narrativas Midiáticas e Dialogias” (CNPq/UFJF).

  • Aluizio Trinta, Universidade Federal de Juiz de Fora

    Doutor em Comunicação e Cultura pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ). É Pesquisador Associado Sênior do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora (PPGCOM/UFJF).

References

CARPENTER, Edmund; MCLUHAN, Marshall (org.). Explorations in communication. Boston: Beacon Press, 1960.

CAZAVECHIA, William Robson. A educação para além da sala de aula no pensamento do intelectual Herbert Marshall McLuhan. Curitiba: CRV, 2017.

ECO, Umberto. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva, 2008.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

LIMA, Lauro de Oliveira. Mutações em educação segundo McLuhan. Rio de Janeiro: Vozes, 1971.

MCLUHAN, Marshall. The mechanical bride: folklore of the industrial man. New York: Vanguard Press, 1951.

MCLUHAN, Marshall. The Gutenberg galaxy. Toronto: University of Toronto Press, 1962.

MCLUHAN, Marshall. Laws of Media: the New Science. Canada: University of Toronto Press, 1992.

MCLUHAN, Marshall. Understanding Media: extensions of man. New York: McGraw-Hill, 1964.

MCLUHAN, Marshall; HUTCHEON, Kathryn e MCLUHAN, Eric. City as classroom: understanding language and media. Agincourt: The Book Society of Canada, 1977.

MCLUHAN, Stephanie; STAINES, David (org.). McLuhan por McLuhan: conferências e entrevistas. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.

POLISTCHUK, Ilana; TRINTA, Aluizio. Teorias da Comunicação: o pensamento e a prática da Comunicação Social. Rio de Janeiro: Campus, 2003.

RECTOR, Monica; TRINTA, Aluizio. Comunicação não verbal: a gestualidade brasileira. Rio de Janeiro: 1985.

RECTOR, Monica; TRINTA, Aluizio. Comunicação do Corpo. São Paulo: Ática, 1990.

TRINTA, Aluizio. Meninos, eu vi e ouvi! (Um depoimento). Contracampo, Niterói, n. 10/11, p. 21-30, 2015.

Published

2023-06-30

How to Cite

Martins, V., & Trinta, A. (2023). Aluizio Trinta on Marshall McLuhan and Education: the introduction of media in schools. Comunicação & Educação, 28(1), 152-164. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p152-164