Media literacy as a tool to amplify participation in journalism: a study with undergraduates from ABC Paulista
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p125-139Keywords:
Journalism, Participation, Media literacy, Media competence, University studentsAbstract
This paper investigates the relation between participation in news content and the media skills of undergraduates, since public participation and media literacy are considered essential in post-industrial journalism, according to Celot and Perez-Tornero. It derives from a broader quantitative and qualitative survey conducted by means of an exploratory questionnaire and semi-structured interviews with undergraduates from the metropolitan region of São Paulo. Results show that the relations between participation and media skills are not explicit in media content creation and contribution, because the transformations of contemporary journalism and public participation encompass both content production and dissemination.
Downloads
References
ANDERSON, C. W.; BELL, Emilly; SHIRKY, Clay. Jornalismo pós-industrial: adaptação aos novos tempos. Revista de Jornalismo ESPM, São Paulo, n. 5, ano 2, p.30-89, 2013.
AGUIAR, Leonel; BARSOTTI, Adriana. Jornalismo amador: proposta para definir as práticas jornalísticas exercidas pelo público em ambientes interativos. Revista Pauta Geral-Estudos em Jornalismo, Ponta Grossa, v.1, n.1 p. 43-58, jan-jul, 2014. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/pauta/article/view/6081. Acesso em 5 abr. 2020.
BRANBILLA, Ana. A reconfiguração do jornalismo através do modelo open source. Famecos, Porto Alegre n. 13, set. 2005. Disponivel em: https://www.researchgate.net/publication/277990815_A_reconfiguracao_do_ jornalismo_atraves_do_modelo_open_source. Acesso em: 5 abr. 2020.
BRUNS, Axel. Gatewatching: collaborative online news production. Nova York: Peter Lang, 2005.
CÁDIMA, Francisco Rui. O Jornalismo na encruzilhada do ‘algorithmic turn’. Media & Sociedade. v. 18, n. 32, p. 170-185, 2018.
CANAVILHAS, João; SATUF, Ivan. Jornalismo para Dispositivos Móveis: Produção, distribuição e consumo. Covilhã: LabCom. 2015.
CAPRINO, Mônica Pegurer; SANTOS, Marli dos. Alfabetização midiática e conteúdo gerado pelo usuário no telejornalismo. Comunicação e Sociedade, São Bernardo do Campos, v. 34, n. 1, p. 109-130, jul./dez. 2012.
CELOT, Paolo; PÉREZ-TORNERO, José Manuel. Study on Assessment Criteria for Media Literacy Levels. A comprehensive view of the concept of media literacy and an Understanding of how media literacy level in Europe Should Be Assessed. Brussels: European Commission. 2009. Disponível em: https://ec.europa.eu/assets/eac/culture/library/studies/literacy-criteria-report_en.pdf. Acesso em: jun. 2020
CHRISTOFOLETTI, Rogério. A crise do jornalismo tem solução? Barueri: Estação das Letras e Cores, 2019.
CUNHA, Matheus Cestari. Jornalismo participativo, letramento midiático e mediações: a manifestação de competências midiáticas em jovens universitários do ABC paulista. 2020. 101f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – Faculdade Cásper Líbero – São Paulo.
FOSCHINI, Ana Carmen; TADDEI, R. R. Jornalismo Cidadão: você faz a Notícia. São Paulo: OverMundo: Coleção Conquiste a Rede, 2006.
GILLMOR, Dan. Nós, os media. Lisboa: Presença, 2005.
HOLANDA, André. Estratégias de abertura: o jornalismo de fonte aberta dos casos Indymedia, CMI, Slashdot, Agoravox, Wikinotícias e Wikinews. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2007.
IOSCOTE, Fabia Cristiane. Jornalismo e inteligência artificial: tendências nas pesquisas brasileiras entre 2010 e 2020. Novos Olhares, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 162-182, 2021.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 5ed: UFRJ, 1997.
MOREIRA, Sandra Seabra. A transformação do curso de jornalismo. Revista Ensino Superior. São Paulo, n.131, 2023, p.46-50.
PARISER, Eli. O filtro invisível: o que a internet está escondendo de você. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
PEREIRA, Fabio Henrique; ADGHIRNI, Zélia Leal. O jornalismo em tempo de mudanças. Intertexto, Porto Alegre, v. 1, n. 24, p. 38-57, 2011. Disponível em: http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/12443/1/ARTIGO_JornalismoTempoMudancas.pdf. Acesso em: fev. 2020
PÉREZ-TORNERO, José Manuel. Media literacy: new conceptualisation, new approach. In: CARLSSON, Ullia et al. (eds.). Empowerment through media education: an intercultural dialogue. Göteborg: Nordicom: Göteborgs Universitet, 2008, p. 103-116.
RECUERO, Raquel. O capital social em rede: como as redes sociais na internet estão gerando novas formas de capital social. Contemporanea, comunicação e cultura, Salvador, v.10, n. 3, p. 597-617, 2012.
RECUERO, Raquel. Sobre o ódio da mídia social. Raquel Recuero, [S. l.], 24 nov. 2015. Disponível em: http://www.raquelrecuero.com/arquivos/2015/11/sobre-o-odio-da-midia-social.html. Acesso em: 15 mar 2023.
SALAVERRÍA, Ramón; NEGREDO, Samuel. Periodismo Integrado: convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona: Sol90, 2008.
SANTOS, Marli dos. Práticas de produção no webjornalismo: estudo sobre os portais e sites jornalísticos da grande mídia e da mídia independente. São Paulo: Casper Líbero, 2020.
SCATAMBURLO, Bianca. Mudanças no consumo digital-2022. Comscore, [S. l.], 4 maio 2022. Disponível em: https://www.comscore.com/por/Insights/Apresentacoes-e-documentos/2022/Mudancas-no-consumo-digital-2022. Acesso em 15 mar. 2023.
SILVEIRA, Sérgio Amadeu. Democracia e os códigos invisíveis: como os algoritmos estão modulando comportamentos e escolhas políticas. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2019.
VAN DIJCK, José. La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Matheus Cestari Cunha, Marli dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.