Communication and entertainment: the educational message on dementia in the narrative of the game Before I Forget

Authors

  • Vicente Martin Mastrocola Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p259-274

Keywords:

Video game, Dementia, Communication, Education, Entertainment

Abstract

This study examines the potential of entertainment games as a medium to transmit educational content about dementia using the game Before I Forget as its empirical object of research. By combining bibliographic research and non-participant observation of the Steam page of the game — following the ideas of Kozinets, this study seeks to understand how players receive the message of the game about dementia as they place themselves in the shoes of the character suffering from this condition. The research draws on theoretical frameworks from the fields of communication and education and games and entertainment. This study suggest that games such as Before I Forget can potentially serve as valuable tools for dementia education, using playful elements to provoke reflection and engagement in their audience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Vicente Martin Mastrocola, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

    Professor na graduação de Jogos Digitais na PUC (São Paulo). Possui mestrado e doutorado em Comunicação e Práticas de Consumo.

References

BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação e linguagem: discursos e ciência. São Paulo: Moderna, 1998.

BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 19-28, 2009. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v14i3p19-28.

BELMAN, Jonathan. Elementos dos jogos: a linguagem dos valores. In: FLANAGAN, Mary; NISSENBAUM, Helen. Values at play: valores em jogos digitais. São Paulo: Blucher, 2016.

DILLE, Flint; PLATTEN, John Zuur. The ultimate guide to video game writing and design. New York: Skip Press, 2007.

FARIAS, Lays Hevercia Silveira; VASCONCELLOS, Marcelo Simão de; GOMES, Elainne Christine de Souza; SOUSA, Islândia Maria Carvalho de. SuperSUS como recurso para inovar a comunicação em saúde. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 175-189, 2023. DOI: 10.29397/reciis.v17i1.3388.

FLANAGAN, Mary; NISSENBAUM, Helen. Values at play: valores em jogos digitais. São Paulo: Blucher, 2016.

HINE, Christine. Virtual ethnography. London: Sage Publications, 2000.

HUIZINGA, Johan. De lo lúdico y lo serio. Madrid: Casimiro Libros, 2014 [1933].

HUIZINGA, Johan. Homo ludens. São Paulo: Perspectiva, 2001 [1938].

IUPPA, Nick; BORST, Terry. Story and simulations for serious games: tales from the trenches. Burlington: Focal Press, 2007.

JUUL, Jesper. Handmade pixels: independent video games and the quest for authenticity. Cambridge: The MIT Press, 2019.

KANKAANRANTA, Marja; NEITTAANMÄKI, Pekka. Design and use of serious games. Jyväskylä: Springer, 2009.

KOZINETS, Robert. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online (métodos de pesquisa). Porto Alegre: Penso, 2014.

LANTZ, Frank. O poder dos valores. In: FLANAGAN, Mary; NISSENBAUM, Helen. Values at play: valores em jogos digitais. São Paulo: Blucher, 2016.

MELLO, Felipe Correa; MASTROCOLA, Vicente Martin. Game cultura: comunicação, entretenimento e educação. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

NAKAMURA, Ana Lucia. Velhices em Jogo: práticas de jogos digitais e não digitais com idosos. 2020. Tese (Doutorado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.

NEWZOO GLOBAL GAMES Market Report 2023. Newzoo, [s. l.], 2023. Disponível em: https://newzoo.com/resources/trend-reports/newzoo-global-games-market-report-2023-free-version. Acesso em: 1 jan. 2024.

PEARCE, Celia. Jogando (e projetando) com valores por meio da modificação de jogos de tabuleiro. In: FLANAGAN, Mary; NISSENBAUM, Helen. Values at play: valores em jogos digitais. São Paulo: Blucher, 2016.

REGIS, Fatima. Games. In: BACCEGA, Maria Aparecida; CITELLI, Adilson; BERGER, Christa; LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; FRANÇA, Vera Veiga (org.). Dicionário de Comunicação - escolas, teorias e autores. São Paulo: Contexto, 2014.

SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia? São Paulo: Edições Loyola, 2002.

VASCONCELLOS, Marcelo Simão; CARVALHO, Flávia Garcia de; BARRETO, Jéssica Oliveira; ATELLA, Georgia Correa. As várias faces dos jogos digitais na educação. Informática na educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 20, n. 4, dez. 2017. DOI: 10.22456/1982-1654.77269.

VASCONCELLOS, Marcelo Simão; CARVALHO, Flávia Garcia de; ARAÚJO, Inesita Soares de. “Quem deixou isso aqui?!”: Retórica procedimental e participação no desenvolvimento de um jogo em saúde. Revista Observatório, Palmas, v. 4, n. 4, p. 75-112, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p75.

Published

2024-07-17

How to Cite

Mastrocola, V. M. (2024). Communication and entertainment: the educational message on dementia in the narrative of the game Before I Forget. Comunicação & Educação, 29(1), 259-274. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p259-274