Mirroring: GPT and education

Authors

  • Adilson Odair Citelli Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p81-94

Keywords:

ChatGPT, Comunicação, Educação, Algoritmos, Mudanças

Abstract

This study highlights some of the challenging elements surrounding ChatGPT for educommunicative studies. The ongoing advances in generative artificial intelligence have changed the ways of accessing information, preparing discourses, promoting translations between different languages, and activating intersemiotic potentials, which occur in an accelerated time and with relative operational ease. Therefore, this system includes economic and communicational processes with implications for the various segments of social life, the potentialities of which can be identified, despite questions surrounding the future the device holds for us. In this context, we consider that the different levels and series of education will be urged to implement strategies to recognize generative language models, dialoguing with them from an analytical-critical perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adilson Odair Citelli, Universidade de São Paulo

    Professor titular sênior do Departamento de Comunicações e Artes e do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). É coordenador do Grupo de Pesquisa Mediações Educomunicativas (Mecom).

References

BENDER, Emily M; GEBRU, Timnit; McMILLAN, Angelina; SHMARGARET, Shmitchell. On the dangers of stochastic parrots: can language models be too big? Digital Library, [s. l.], 2022. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/3442188.3445922. Acesso em: 10 maio 2024.

CARNIELLI, Walter. GPT não foi treinado para dizer verdades. Abranet, [s. l.], 2024. Disponível em: https://www.abranet.org.br/Noticias/Walter-Carnielli%2C-da-Unicamp%3A-GPT-nao-foi-treinado-para-dizer-verdades 4766.html?UserActiveTemplate=mobile. Acesso em: 5 mar. 2024.

CHOMSKY, Noam; ROBERTS, Ian; WATUMULL, Jeffrey. Noam Chomsky: the false promisse of ChatGPT. The New York Times, New York, 2023. Opinion. Disponível em: https://www.nytimes.com/2023/03/08/opinion/noam-chomsky-chatgpt-ai.html. Acesso em: 13 jun. 2024.

CRARY, Jonathan. Terra arrasada. Além da era digital, rumo a um mundo pós-capitalista. São Paulo: Ubu, 2023.

HARARI, Yuval. Yuval Harari on threats to humanity posed by A.I. The New York Times, New York, 24 mar. 2023. Opinio. Disponível em: https://www.nytimes.com/2023/03/24/opinion/yuval-harari-ai-chatgpt.html. Acesso em: 10 maio 2024.

NICOLELIS, Miguel. IA não é inteligência e sim marketing para explorar o trabalho humano. Folha de S.Paulo, São Paulo, 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/tec/2023/07/ia-nao-e-inteligencia-e-sim-marketing-para-explorar-trabalho-humano-diz-nicolelis.shtml. Acesso em: 8 jul. 2023.

O´NEIL, Cathy. Algoritmos de destruição em massa. Como o big data aumenta a desigualdade e ameaça a democracia. Santo André: Rua do Sabão, 2020.

SEARLE, John R. Is the brain´s mind a computer program? Scientific American, New York, 1990. Disponível em: https://www.scientificamerican.com/article/is-the-brains-mind-a-computer-progr/. Acesso em: 30 maio 2023.

WITTGENSTEIN, Ludwig. The Blue and Brown Books: Preliminary Studies for the “Philosophical Investigations”. New York: Harper & Row, 1958.

ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância. A luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2019.

Published

2024-07-17

Issue

Section

Dossiê Do analógico à inteligência artificial: 30 anos de Comunicação & Educação

How to Cite

Citelli, A. O. (2024). Mirroring: GPT and education. Comunicação & Educação, 29(1), 81-94. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p81-94