Mediation as a key concept for Educommunication: the contribution of Revista Comunicação & Educação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p25-41

Keywords:

Mediation, Educommunication, Culture, Tecnology, Bibliometrics

Abstract

This essay reflects on the theoretical bases and methodologies around the concept of mediation to bring knowledge about its approach in issues of Revista Comunicação & Educação, the main publisher of studies in the area in Brazil. It mainly focuses on educommunicative mediation. This exploratory study establishes an intentional sampling to consider the configuration of production by periods, authors, and methodological approaches. It concluded that mediation has persisted over the years as a theme (recently increasing) and that most authors come from southeastern Brazil, especially those affiliated with ECA-USP. This study describes the most cited articles and authors, evaluating the perspectives of cultural mediation and technological mediation as areas of greater visibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cláudia Herte de Moraes, Universidade Federal de Santa Maria

    Jornalista, doutora em Comunicação e Informação (UFRGS), professora na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Líder do Grupo Mão na Mídia - Educomunicação e Cidadania (CNPq). Membro do Conselho Consultivo Deliberativo da ABPEducom.

  • Janaina Gomes, Universidade Federal de Santa Maria

    Jornalista, doutora em Agronegócio, pós-doutora em Comunicação e Informação, professora do Departamento de Ciências da Comunicação na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), campus Frederico Westphalen. Membro do Núcleo de Comunicação Pública e Política (NUCOP-UFRGS).

  • Caroline Casali, Universidade Federal de Pelotas

    Jornalista, doutora em Ciências da Comunicação (UNISINOS), professora no Centro de Ciências Sócio-organizacionais da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Membro do Núcleo de Comunicação Pública e Política (NUCOP-UFRGS).

References

BACCEGA, Maria A. Comunicação e culturas do consumo. São Paulo: Atlas, 2008.

BACCEGA, Maria A. Televisão e escola: uma mediação possível? São Paulo: Senac, 2003. v. 1.

BARBERO, Jesús M. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

BARBERO, Jesús M.; BARCELOS, Claudia. Comunicação e mediações culturais. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 151-163, 2000. DOI: 10.1590/rbcc.v23i1.2010

BARROS, Laan Mendes de. Os meios ou as mediações? Um exercício dialético na delimitação do objeto. Líbero, São Paulo, v. 12, n. 23, p. 85-94, 2016.

BASTOS, Marco T. Medium, media, mediação e midiatização: a perspectiva germânica. Mediação & Midiatização, Salvador, p. 53-77, 2012.

CITELLI, Adilson O. Comunicação e Educação. A linguagem em movimento. São Paulo: Senac, 2000.

CITELLI, Adilson O. Palavras, meios de comunicação e educação. São Paulo: Cortez, 2006.

CITELLI, Adilson O. Comunicação e educação: dinâmicas midiáticas e cenários escolares. 1. ed. Ilhéus: Editus, 2021.

CONSANI, Marciel A. Mediação tecnológica na educação: conceito e aplicações. 2008. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

GOMES, Henriette Ferreira. Tendências de pesquisa sobre mediação, circulação e apropriação da informação no Brasil: estudo em periódicos e anais do Enancib (2002-2009). Pesquisa Brasileira de Ciência da Informação, [s. l.], v. 3, n. 1, p. 85-99, 2010.

OROZCO GÓMEZ, Guillermo Orozco. Medios, audiencias y mediaciones: el reto de conocer para transformar. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, Huelva, v. 8, p. 25-30, 1997.

OROZCO GÓMEZ, Guillermo Orozco. O telespectador frente à televisão: uma exploração do processo de recepção televisiva. Communicare, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 27-42, 2005.

OROZCO GÓMEZ, Guillermo Orozco. Educomunicação: recepção midiática, aprendizagens e cidadania. Rio de Janeiro: Paulinas, 2014.

MAIO, Ana Maria Dantas de. Teoria das mediações sociais: refinamento ou obsolescência? Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. E-compós, Brasília, v. 19, n. 3, 2016. DOI: 10.30962/ec.1267

MCLUHAN, Marshall. O meio é a massagem. In: MCLUHAN, Stephanie; STAINES, David. (ed.). McLuhan por McLuhan: conferências e entrevistas. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

SANTOS, Letícia Rodrigues; ANDRADE, Elisângela Ladeira de Moura; FERNANDES, Juliana Cristina da Costa; LIMA, Emmanuela Ferreira de. As contribuições da Teoria da Aprendizagem de Lev Vygotsky para o desenvolvimento da competência em informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 17, p. 1-15, 2021.

SIGNATES, Luiz. Estudo sobre o conceito de mediação e sua validade como categoria de análise para os estudos de comunicação. Novos Olhares, São Paulo, v. 6, n. 12, p. 4-19, 2003. DOI: 10.11606/issn.2238-7714.no.2003.51386

SILVEIRA, Denise Tolfo.; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: SILVEIRA, Denise Tolfo.; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 33-44.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 19, n. 19, p. 12-24, 2000. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i19p12-24

SOARES, Ismar de Oliveira. Construção de roteiros de pesquisa a partir dos livros da coleção Educomunicação (Editora Paulinas). Comunicação & Educação, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 135-142, 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p135-142

VASSALLO DE LOPES, Maria Immacolata. Mediação e recepção: Algumas conexões teóricas e metodológicas nos estudos latino-americanos de comunicação. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 65-80, 2014. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v8i1p65-80

Published

2024-07-17

Issue

Section

Dossiê Do analógico à inteligência artificial: 30 anos de Comunicação & Educação

How to Cite

Moraes, C. H. de, Gomes, J., & Casali, C. (2024). Mediation as a key concept for Educommunication: the contribution of Revista Comunicação & Educação. Comunicação & Educação, 29(1), 25-41. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p25-41