Educational Communication and Media Education: Historical Aspects of the Approximation between Communication and Education
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26Keywords:
Educommunication, Media Education, Media LiteracyAbstract
The paper analyses the historical aspects related to the approximation between Communication and Education, considering the emergence of projects in the area and the mobilization of institutions around the subject in the last 60 years. An example was the search of Unesco for the involvement of Latin American states in a matter that seemed secondary to everyone. Then, the paper focuses specifically on the Latin America context, showing how, from the 1960s, something specific and typical occurs, separating the movement towards the media education in Latin American countries from the European and North American efforts to promote Media Literacy. The paper also analyses the role of the I International Congress on Communication and Education (São Paulo, 1998) in making known worldwide a concept that would give new life to the promotion of media education in the continent: the Educommunication.Downloads
References
AGUIRRE, Jesús María; BISBAL, Marcelino. la ideología como mensaje y masaje. Caracas: Monte Avila Editores, 1981.
ALVES, Patrícia Horta. Educomunicação: a experiência do núcleo de Comunicação e Educação. Mestrado, ECA-USP, 2002.
BELLONI, M.L. o que é mídia-educação. Campinas: Autores Associados, 2001.
BORDENAVE, Juan Diaz; CARVALHO, Horácio Martins de. Comunicação e planejamento. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
BRUNI, Isabella. l’Educomunizazione brasiliana sulle onde della radio. Analisi di Caso. Roma: Università La Sapienza, 2010.
BUCKINGHAM, David. Watching media learning. making Sense of media Education. Londres: Falmer, 1990.
CANCLINI, Néstor.Consumidores e cidadãos. Rio de Janeiro: UFRY, 1995.
CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. Educomunicação – construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.
DEVADOSS, Joseph Sagayaraj. media Education, Key Concepts, Perspectives, Difficulties and main Paradigms. Chennai, Índia: Arubu Publications, 2006.
FANTIN, Monica. mídia-educação: conceitos, experiências e diálogos Brasil- -itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
GOMES, Pedro Gilberto; SOARES, Ismar de Oliveira. Da formação do senso crítico à educação para a comunicação. São Paulo: Edições Loyola, 1988.
GUTIÉRREZ, Francisco. Educación y comunicación em el Proyecto Principal. Santiago do Chile: Unesco, 1984.
KAPLÚN, Gabriel. Comunicación, educación y movimientos sociales: paradojas técnico-políticas. In: BOLAÑO et al (orgs.). Comunicación, educación y movimientos sociales en América latina.Brasília: Casa das Musas, 2009.
LASWELL; SCHRAMM. Proceso y efectos de la Comunicación Colectiva. Quito: Ciespal, 1964.
MARQUES DE MELO, José; TOSTA, Sandra Pereira. (orgs.). mídia & Educação. Belo Horizonte, Autêntica, 2008.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Comunicação e Mediações Culturais. revista Brasileira de Comunicação, São Paulo, vol. XXIII, n. 1, jan./jun. 2000, pp. 151-163.
MESSIAS, Claudio. Duas décadas de Educomunicação. Da crítica ao espetáculo. Dissertação de Mestrado, USP, 2011.
MIRANDA, Martín (ed.). Educación para la comunicación. manual latinoamericano. Santiago do Chile: Unicef/Ceneca, 1992.
PINHEIRO, Rose Mara. Educomunicação nos centros de pesquisa do país: um mapeamento das teses e dissertações disponíveis no banco da Capes. Tese de Doutorado, USP, 2013.
RAMOS, Pablo. tres décadas de Educomunicación en América latina: los caminos del plan DEni. OCLACC – Organización Católica Latinoamericana y Caribeña de Comunicación, Quito, 2001.
SAYAD, Alexandre Le Voci. idade mídia: a comunicação reinventada na escola. São Paulo: Aleph, 2012.
SETTON, Maria da Graça. mídia e Educação. São Paulo: Editora Contexto, 2010.
SILVA FILHO, Genésio Zeferino. Educomunicação e sua metodologia: um estudo a partir de ongs no Brasil. Tese de Doutorado, ECA-USP, 2004.
SOARES, Ana Carolina Altieri. Educomunicação e cidadania na América latina, a interface comunicação/educação a partir das práticas sociais no continente: um estudo de caso das políticas públicas na Argentina e no Brasil. Dissertação de Mestrado, Prolam-USP, 2012.
SOARES, Ismar de Oliveira. Do Santo ofício à libertação. São Paulo: Paulinas, 1988.
SOARES, Ismar de Oliveira. Comunicação/Educação, a emergência de um novo campo e o perfil de seus profissionais. Contato, revista Brasileira de Comunicação, Arte e Educação, Brasília, ano 1, n. 2, jan./mar. 1999, pp. 5-75.
SOARES, Ismar de Oliveira. La Comunicación/Educación como nuevo campo de conocimiento. In: VALDERRAMA, Carlos Eduardo. Comunicación-Educación, Coordinadas, Abordajes y travesías. Bogotá: Universidad Central, 2000a, pp. 27-47.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. revista Comunicação & Educação, ano VII, set./dez. 2000b, pp. 12-24.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicazione. la Comunicazione, il Dizionario di Scienze e tecniche, Roma, Elledici, Rai-Eri, 2002, pp. 418-421.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educommunication: Concept and Aim. media Challenges Amidst Cultural And religious Pluralism, Ucip, Genebra, v. 1, 2005, pp. 113-116.
SOARES, Ismar de Oliveira. El derecho a la pantalla: de la educación a los medios a la educomunicación en Brasil. Comunicar, Huelva, España, 31, XVI, 2008, pp. 77-82.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.