Educommunication and the POIE: Possible Approaches
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v20i1p83-90Keywords:
Educomunicação, Professor Orientador de Informática Educativa – POIE, Tecnologias da Informação e Comunicação – TICs, Secretaria Municipal de Ensino de São Paulo – SME-SP, Laboratório de Informática EducativaAbstract
This article tries to understand the relationship between work, curriculum guidelines and regulatory guidelines for the Advisor Teacher of Educational Computing - POIE - using the principles and educommunicative practices. We will analyze the function of this teacher arranged by SME-SP through Ordinance 2673 and the result will be considered with the precepts and practices of Educommunication, investigating some possible approaches. Perceptions will be presented on the proximity between the Educational Computing department and the project Nas Ondas do Rádio. Finally, we will construct some final considerations.
Downloads
References
CURY, Luciene. Revisitando Morin: os novos desafios para os educadores. Revista Comunicação & Educação – Ano XVII – N. 1 – jan/jun 2012.
DECRETO No 46.211, DE 15 DE AGOSTO DE 2005. Regulamenta o Programa EDUCOM - Educomunicação pelas ondas do rádio, instituído no Município de São Paulo pela Lei no 13.941, de 28 de dezembro de 2004.
LOURENÇO, Silene de A G at al. Da prática à reflexão: a formação de gestores de projetos educomunicativos nas escolas da rede municipal de São Paulo. CONFIBERCOM, 2011.
MOGADOURO, Cláudia de Almeida. Cinema e escola: Ver, sentir e fazer. Conferência Internacional de Viana, 2013.
OROFINO, Maria Isabel. Mídias e mediação escolar: pedagogia dos meios, participação e visibilidade. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2005. – ( Guia da escola cidadã; v.12)
PEREIRA, Michele Marques. A Educomunicação e o POIE. Monografia (Pós Graduação), ECA – USP 2013.
PORTARIA Nº 2.673, DE 23 DE JUNHO DE 2008. Dispõe sobre a organização dos Laboratórios de Informática Educativa nas Unidades Educacionais da Rede Municipal de Ensino e dá outras providências.
SOARES, Ismar de Oliveira. Teorias da Comunicação e Filosofias da Educação: fundamentos epistemológicos da educomunicação, Texto para aula do concurso de titular da ECA-USP, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.