THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN PHYSICS AND MATHEMATICS IN A VOCATIONAL COURSE OF THE YOUTH AND ADULT EDUCATION - PROEJA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p230-240

Keywords:

EJA, Teacher, Student, Physics, Mathematics

Abstract

This article aims to present the analysis of the experience reports of a student from of youth and adult education (EJA) in a vocational secondary education institution. The analysis focused on the issues related to the school context that is, the disciplines that were cited by the studied student, as well as the teacher-student relationship. We also analyzed, primarily, the answers given in relation to the subjects of Physics and Mathematics. The methodology used was the case study and the instruments for data collection were a semi-structured questionnaire and oral interview, in person. The results obtained helped us to map the role of EJA in the emancipation of the subjects.   It was concluded that there was a social rescue of the researched student that generated opportunity in social life and the exercise of the right by the laws that governing EJA in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elizete Costa Campos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano

    Mestra em Educação para Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Goiás (IFG) Coordenadora de Curso do Proeja no Instituto Federal Goiano – Campus Iporá.

  • Luciene Lima de Assis Pires, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

    Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Professora voluntária no Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática do IFG.

  • Paulo Henrique de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

    Doutorado em Física Aplicada pelo IFSC da Universidade de São Paulo. Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática do IFG.

References

ARROYO, M. G. A educação de jovens e adultos em tempos de exclusão. Construção coletiva: contribuições à educação de jovens e adultos, Brasília, v. 3, p. 221 – 230, 2006.

BRASIL. Congresso Nacional. Decreto n. 5.840 de 13 de julho de 2006. Institui no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA, e dá outras providências.

BRASIL. Congresso Nacional. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF.

DEMO, P. Mitologias da avaliação: de como ignorar, em vez de enfrentar os problemas. Coleção polêmicas do nosso tempo, 3. ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2010.

DOWBOR, F. F. Quem educa marca o corpo do outro. CARVALHO, S. L. de. LUPPI, D. A. (Org.), 2. ed., São Paulo: Cortez, 2008.

EHRHARDT, N. Aprendendo com a educação de jovens e adultos. In: SCHEIBEL, M. F. LEHENBAUER, S. (Org.). Saberes e singularidades na educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Mediação, 2008.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 27. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira S.A. 1982.

HOFFMANN, J. M. L. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 40 ed. Porto Alegre: Mediação, 2009.

KRUMMENAUER, W. L. COSTA, S. S. C. da. SILVEIRA, F. L. da. Uma experiência de ensino de física contextualizada para a educação de jovens e adultos. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.12, n. 02, p. 69-82, maio/ago. 2010.

LÜDKE, M. ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagem qualitativa. São Paulo: EPU, 1986.

MOURA, D. H. EJA: formação técnica integrada ao ensino médio. Boletim, set. 16, 2006.

PAULA, Á. A. S. de; XAVIER, G; RIBEIRO JR, R. M. Perfil dos sujeitos da educação de jovens e adultos no Instituto Federal de Goiás: implicações pedagógicas e curriculares. In: PEREIRA, J. V; CASTRO, M. D. R. de; BARBOSA, S. C. (Org.). Diálogos sobre educação de jovens e adultos: desafios políticos e pedagógicos da integração com a educação profissional. Campinas, São Paulo: Mercado das Letras, 2017.

PEREIRA FILHO, A. J. A culpa não é minha: para onde vai a educação quando o professor “joga a toalha”? Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/art.aculpanaoeminha_1.pdf. Acesso em: 13 de jul. 2019.

ROSA, S. M. O. de. Formação continuada dos professores da EJA: ressignificando a prática. In: SCHEIBEL, M. F; LEHENBAUER, S. (Org.). Saberes e singularidades na educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Mediação, 2008.

SANTOS, A. C. da C. O ensino no proeja como estratégia de cidadania e inclusão profissional. 2013. 186 p. Tese (doutorado em Psicologia Social) Universidade Federal da Paraíba e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, João Pessoa, PB, Brasil, 2013.

Published

2022-11-28

How to Cite

Campos, E. C. ., Pires, L. L. de A. ., & Souza, P. H. de. (2022). THE TEACHER-STUDENT RELATIONSHIP IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN PHYSICS AND MATHEMATICS IN A VOCATIONAL COURSE OF THE YOUTH AND ADULT EDUCATION - PROEJA. Comunicação & Educação, 27(2), 230-240. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p230-240