The toying boy, the speaking body toy: cartoon, communication and imagination in child development
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p7-17Keywords:
Cartoons, Kid, Imaginary, Linguistic Repertoire, CreativityAbstract
From theoretical construct based on the construction of language and the imaginary seen by the field of neurosciences and philosophy, along with the productions of cartoons, the text discusses the benefits of audiovisual productions aimed at children applied to teaching and learning. It is an approach based on bibliographic research and aims to critically reflect on audiovisual media as subsidiary objects in the development of language and knowledge of the child, within the educational framework. It also aims to discuss the relations between communication and education.
Downloads
References
BACHELARD, G. O direito de sonhar. Trad. José Pessanha et al. São Paulo:
Difel, 1985.
BACHELARD, G. A poética do devaneio. Trad. Antonio de Pádua Danesi.
São Paulo: Martins Fontes, 1988.
CITELLI, A. O.; COSTA, M. C. C. Apresentação. In: CITELLI, A. O.;
COSTA, M. C. C. (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de
conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 7-9.
COSENSA, R. M.; GUERRA, L. B. Neurociência e educação: como o cérebro
aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
DAMÁSIO, A. R.O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano.
Trad. Dora Vicente, Georgina Segurado. 3. ed. São Paulo: Companhia das
Letras, 2012.
DAMASIO, A. R; KUHL, P. Linguagem, pensamento, afeto e aprendizagem.
In: KANDEL, E. R. et al. Princípios de neurociências. Trad. Ana Lúcia Severo
Rodrigues et al. 5. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014. p. 1180-1196.
DESGRANGES, F. Arte como experiência da arte. Lamparina: Revista de
Ensino do Teatro, v. 1, p. 50-57, 2010.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação?. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra,1977.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1978.
IZQUIERDO, I. Memória. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
KAPLÚN, M. Processo e canais de comunicação. In: CITELLI, A. O.;
COSTA, M. C. C. (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de
conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 174-186.
LURIA, A. R. Fundamentos da neuropsicologia. Trad. J. A. Ricardo.
Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos; São Paulo: Edusp, 1981.
MORIN, E. Cultura de massas no século XX: o espírito do tempo-1. Neurose.
Trad. M. R. Sardinha. 9. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.
NESTROVSKI, S. A técnica de Nicolais: filosofia de dança moderna. Nova York,
Londres: Routledge, 2005.
PACHECO, E. D. P. Infância, cotidiano e imaginário no terceiro milênio:
dos folguedos infantis à diversão digitalizada. In: PACHECO, E. D. P. (org.).
Televisão, criança, imaginário e educação. São Paulo: Papirus, 1998.
PRADO, L. M.; TRINTA, A. Pensando a animação: meio é mensagem. Revista
Movimento, São Paulo, n. 10, p. 38-59, mar. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cicilia Maria Krohling Peruzzo, Isac dos Santos Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.