Germain Bazin and Iphan
networks relations and editorial about Brazilian baroque
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v13i25espp108-134Keywords:
G, Germain Bazin, Brazilian baroque, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico n, cionaAbstract
Germain Bazin, chief curator of the Painting Section of the Louvre Museum (1950-1965), contributed to the consolidation of baroque art as a paradigm of Brazilian colonial artistic production. Considered by Rodrigo Melo Franco de Andrade as "the eminent historian and art critic [who] observed, with foundation, [...] the most baroque manifestations of Brazilian architecture," the French historian assisted to confirm fundamental aspects of Iphan's speeches about the baroque, through diverse actions such as writing articles for newspapers and specialized magazines, holding lectures, promotion of exhibitions and, above all, the participation in bibliographic projects on art and baroque architecture of Brazil. This article briefly reconstructs Bazin's European trajectory and presents an approximation to the personal and professional relations established by him, which enabled him to immerse himself in Brazilian cultural heritage. Finally, we will outline the main editorial projects about Brazilian Baroque art and architecture in which he participated and that had the Iphan as a fundamental collaborating institution.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).