The Brazilian architecture history and the preservation of cultural heritage
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v0i1p41-74Keywords:
Preservation of cultural heritage, Brazilian architecture history, Neocolonial architectureAbstract
The following paper approaches the emergence of a preservationist conscience in Brazil from a non- exploited point of view: the identification of the first, incipient studies about Brazilian colonial architecture, considered here as one of the earliest signs of concern about the preservation of our cultural heritage. From such an approach, the work of the French painter Jean Baptiste Debret - settled in Brazil as part of the 'French Artistic Mission' of 1816 - stands out as a reference for the first initiatives aiming at the development of a history of Brazilian architecture of an operational kind, related to the Neocolonial tendency of the 1920's. Two main radiating centers can be identified: one in São Paulo, based on the ideas of the Portuguese engineer Ricardo Severo; and one in Rio de Janeiro, grouped around José Mariano Filho. Besides corraborating the Eurocentrism typical of the Brazilian culture at the time, the study has pointed out other aspects that deserve further research, such as: the involvement of some of the most important members of the modernist group with Neocolonial initiatives; the short mandate of José Mariano Filho as Director of the National School of Fine Arts in Rio de Janeiro; and the instigating role played by the modernist poet Manuel Bandeira in the last years of the decade of 1920.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2006-04-01
Issue
Section
Cultural Heritage
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
Pinheiro, M. L. B. (2006). The Brazilian architecture history and the preservation of cultural heritage . Revista CPC, 1, 41-74. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v0i1p41-74