Notes on the painting A Pátria (1919), by Pedro Bruno
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v0i10p193-205Keywords:
National emblems, Brazil, Iconography, Social memoryAbstract
This article will focus on an unequivocal national symbol, namely the republican Brazilian flag, which was designed by Décio Villares and reproduced by an academic painter along the first half of the twentieth century. The departing point of our reflection is a work entitled A Pátria, an oil on canvas, painted in 1919 by Pedro Bruno and exposed at the permanent exhibition of Museu da República, in Rio de Janeiro. We will begin by reporting the socio- historical circumstances at the first Brazilian republican times that have witnessed the symbolic battles over the adoption of a markedly positivist national flag. The painting A Pátria will be approached in its double aspect of both an iconic sign, related to the mimetic representation of the world, and also a museological one, headed to mnemonic consecration. A formal analysis of the painting will essay to respond our major point which writes: to what extent representations of the nation, built by a few Brazil interpreters, are explicited or forgotten in this very iconographic discourse? Or, in other words, are there agreements or disagreements between traditional word narrators and this particular image narrator?Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2010-10-01
Issue
Section
Cultural Heritage
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
Taddei, A. M. S. M. (2010). Notes on the painting A Pátria (1919), by Pedro Bruno . Revista CPC, 10, 193-205. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v0i10p193-205