Building a heritage education network: the experience of Repep (Paulista Network of Heritage Education)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v14i27espp233-254

Keywords:

Heritage education, Education-cultural action, Social network

Abstract

The Paulista Network of Heritage Education (REPEP) is an open network in which people interested in debating and acting in practical and theoretical matters related to heritage education can participate. The network came to be from a critical reflection about the field of heritage education formed by fragmented educational actions performed by museums, memory centers, schools, NGOs, archaeology consultancies, preservation agencies, among others. In facing education as a process of action and transformation, the
network proposes to rethink the theoretical foundation of this field as well as its educational practices. The article presents the trajectory of the construction of REPEP, showing the challenges and paths taken since its
inception until its consolidation. From interviews, documents and our own experience as members of the network, we organized the narratives of REPEP in three moments related to the notable transitions in way of
acting: the idea and the formation of a virtual network, when the first database was assembled, widening beyond the walls of the university and institutions, when members of the collective started meeting; and consolidation and strengthening of the network, with the formation of workgroups and increased activity. We finish by pointing some challenges and future perspectives for the current stage of REPEP. With this work, we intend to contribute and inspire the formation of other networks in the fields of cultural heritage and heritage education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Anaclara Volpi Antonini, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

    Geógrafa e mestre em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (USP). Realiza pesquisas sobre patrimônio cultural, memória, urbanização e lugares de memória relacionados à ditadura militar. É membro do conselho gestor da Rede Paulista de Educação Patrimonial (Repep) desde 2013.

  • Mariana Kimie da Silva Nito, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

    Arquiteta e urbanista, doutoranda pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da USP. É mestre em Preservação do Patrimônio Cultural pelo Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Iphan). Possui especialização em Gestão de Restauro e Prática de Obras de Conservação pelo Centro de Estudos Avançados da Conservação Integrada (Ceci) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). É membro do conselho gestor da Repep desde 2014. Atua na área do patrimônio com foco em cidades, memória e educação.

  • Maryclea Carmona Maues Neves, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília-DF, Brasil

    Analista na superintendência do Iphan em São Paulo, administradora pela Universidade da Amazônia (Unama), especialista em Estudos Culturais da Amazônia e mestre em Artes pela Universidade Federal do Pará (UFPA), mestranda pelo Programa de Mestrado Profissional em Preservação do Patrimônio do Centro Lúcio Costa do Iphan e membro do conselho gestor da Repep desde 2014.

Published

2019-08-30

How to Cite

Antonini, A. V., Nito, M. K. da S., & Neves, M. C. M. (2019). Building a heritage education network: the experience of Repep (Paulista Network of Heritage Education). Revista CPC, 14(27esp), 233-254. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v14i27espp233-254