The Brazilian Monument Ruinas Engenho São Jorge dos Erasmos: heritage and envoiremental as a key to education

Authors

  • Vera Lucia Amaral Ferlini Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil
  • Rodrigo Christofoletti Universidade Federal de Juiz de Fora, São Pedro,  Minas Gerais, Brasil
  • Beatriz Pacheco Jordão Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil
  • André Müller de Mello Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v14i27espp280-299

Keywords:

Sugar mills, Archaeological heritage, Envoiremental education

Abstract

The qualified use of cultural goods and their consequent preservation constitute major challenges for governments and communities at the beginning of this century. Cultural strategies to safeguard heritage have been increasingly challenged by the plural games of a new historical perspective. In our days, the systematic reconstitution of the lifestyles of previous ages through spaces and social exchanges turns the field of memory into the preferential theater of an objective search for knowledge. The ruins of
Engenho São Jorge dos Erasmos, a Brazilian monument of crucial importance, currently categorized as an open-air university museum, constitutes a unique architectural complex in national territory. Moreover, the ruins have become a differentiated heritage in the last decade, covering multiple fields of knowledge. The remnants of the old mill are in a privileged place, as well protected in the federal (1963), state (1974) and municipal (1990) instances. This article discusses the educational actions conducted over the last 15 years in this space and indicates the projects that have helped to consolidate its pedagogical capabilities.

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Author Biographies

  • Vera Lucia Amaral Ferlini, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

    Professora Titular de História Ibérica do Departamento de História da FFLCH/USP. Presidente da Comissão Gestora da Cátedra Jaime Cortesão da FLCH/USP/Instituto Camões. Foi diretora do Monumento Nacional Ruínas Engenho São Jorge dos Erasmos de 2010 a 2018.

  • Rodrigo Christofoletti, Universidade Federal de Juiz de Fora, São Pedro,  Minas Gerais, Brasil

    Professor de Patrimônio Cultural no Departamento de História da UFJF. Foi educador da
    Universidade de São Paulo nas Ruínas Engenho São Jorge dos Erasmos de 2004 a 2016.

  • Beatriz Pacheco Jordão, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

    Professora do Instituto de Biociências da USP. Desde 2018 é Diretora do Monumento Nacional Ruínas Engenho São Jorge dos Erasmos. 

  • André Müller de Mello, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

    Biólogo e Educador da Universidade de São Paulo nas Ruínas Engenho São Jorge dos Erasmos. Atua como educador ambiental em programas de uso público de áreas protegidas, bens culturais e museus.  É professor do Centro Estadual de Educação Tecnológica “Paula Souza’ e integra as redes de Educação Ambiental da Baixada Santista.

Published

2019-08-30

How to Cite

Ferlini, V. L. A., Christofoletti, R., Jordão, B. P., & de Mello, A. M. (2019). The Brazilian Monument Ruinas Engenho São Jorge dos Erasmos: heritage and envoiremental as a key to education. Revista CPC, 14(27esp), 280-299. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v14i27espp280-299