Cultural heritage education policy at Iphan: conceptual guidelines and strategic actions

Authors

  • Sônia Rampim Florêncio Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília-DF, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v14i27espp55-89

Keywords:

Heritage education, Knowledge construction, Dialogical education

Abstract

This article approaches the conceptual principles and guidelines’ development in which Cultural Heritage Education — as developed by Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Iphan) — are grounded. This paper also presents a historic outlook concerning the main action strategies that took place in agreement with those approaches. For this purpose, it highlights how important it is to implement educational actions that are based on Paulo Freire’s dialogical education, in order to preserve the cultural heritage. In conclusion, the paper presents some of the challenges for the constant construction of this field of knowledge and institutional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sônia Rampim Florêncio, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília-DF, Brasil

    Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Especialista em Sociologia Rural pela Universidade de Campinas e em Políticas Públicas de Proteção e Desenvolvimento Social pela Escola Nacional de Administração Pública. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Atua no Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional como chefe do Núcleo de Educação Patrimonial do Departamento de Cooperação e Fomento e como professora colaboradora do Mestrado em Preservação do Patrimônio Cultural da mesma instituição.

Published

2019-08-30

How to Cite

Florêncio, S. R. (2019). Cultural heritage education policy at Iphan: conceptual guidelines and strategic actions. Revista CPC, 14(27esp), 55-89. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v14i27espp55-89