Modern art on the USP campus: the project for the reception of the former MAM-SP at the University
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i30espp91-113Keywords:
Contemporary art, Modern art, Art museums, University museumsAbstract
During the 1960s, the University of São Paulo (USP) became responsible for a set of historical-artistic collections of great relevance, with the creation of its statutory museums. In the case of the Museum of Contemporary Art (MAC-USP), established in 1963 with the donation of the Matarazzo Collections, formed by Francisco Matarazzo Sobrinho (1898-1977) and Yolanda Penteado (1903-1983), there was a project precedent to the one implanted: that of receiving the former Museum of Modern Art of São
Paulo (MAM-SP) in the new campus. This article aims at presenting a new evidence about this project by the relationship of the University with its
interlocutors, especially Mário Pedrosa (1900-1981). The creation of MACUSP is understood here as a result of the attempt to incorporate MAM-SP and an integral part of a process of modernization of the country, of which the University was an exponent. This article is the first result of the research of the Master’s Thesis of Gustavo Brognara at PPGMus-SP, under the supervision of Ana Gonçalves Magalhães. The central theme of the thesis is the history of the reception of the works of art that founded MAC-USP,
in an attempt to clarify the reasons and meanings of the destination of the collection of the former MAM-SP to the University and its projects and interests when receiving it.
Downloads
References
AMARAL, Aracy. Mário Pedrosa e a Cidade Universitária da USP. Risco – Revista de Pesquisa em Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, n. 1-2, p. 50-62, 2003. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/risco/article/view/44616/48235 . Acesso em: 14 jun. 2020.
AMARAL, Aracy. Textos do trópico de Capricórnio: artigos e ensaios (1980-2005). São Paulo: Editora 34, 2006. 3 v.
ANGOTTI-SALGUEIRO, Heliana. Nina Gorgus: Le Magicien des vitrines. Le muséologue Georges Henri-Rivière. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 317-322, dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-47142006000200010&lng=en&nrm=iso . Acesso em: 22 jun. 2020.
FERNANDES, Fernanda. Arquitetura e sociabilidade na cidade universitária de São Paulo. In: CENTRO DE PRESERVAÇÃO E CULTURA DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO (Org.). Cidades universitárias: patrimônio urbanístico e arquitetônico da USP. São Paulo: Edusp;Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2005. p. 59-69. (Cadernos CPC).
LOURENÇO, Maria Cecília França. Museus acolhem o moderno. São Paulo: Edusp, 1999.
MACHADO, Fernanda Tozzo. Os museus de arte no Brasil moderno: os acervos entre a formação e a preservação. 2009. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Classicismo moderno: Margherita Sarfatti e a pintura italiana no acervo do MAC-USP. São Paulo: Alameda, 2016.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Museu universitário ou museu na universidade? O caso do Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo. In: OLIVEIRA, Emerson Dionisio de; COUTO, Maria de Fátima Morethy; MALTA, Marize. Histórias da arte em museus. Rio de Janeiro: Rio Books, 2020. p. 179-188.
MAIA NETO, Renato de Andrade. Apuros de pensar museus na criação do MAC-USP: o confronto de teorias de Sérgio Buarque de Holanda e Mário Pedrosa. 2014. Relatório de pesquisa de pós-doutorado. 2 v. – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
MAIA NETO, Renato de Andrade. Arquiteturas para o Museu de Arte Contemporânea da USP. 2004. Tese (Doutorado) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
NASCIMENTO, Ana Paula. MAM: museu para a metrópole. 2003. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.
PEDROSA, Mário. Encontros: Mário Pedrosa. Organização de César Oiticica Filho. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013.
PEDROSA, Mário. Textos escolhidos. Organização de Otília Arantes. São Paulo: Edusp, 1994. 4 v.
PEDROSA, Mário. Parecer sobre o core da Cidade Universitária de 14 de novembro de 1962. Risco – Revista de Pesquisa em Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, n. 1-2, p. 67-73, 2003. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/risco/article/view/44618/48237. Acesso em: 14 jun. 2020.
PEDROSA, Mário. Ofício MAM nº 6212. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 14 maio 1962. Arquivo MAC-USP. Notação MAM-SP 013/018.
RANIERI, Nina Beatriz Stocco (org.); TOBA, Marcos Mauricio (cood.). Autonomia universitária na USP: 1934-1969. v. 1. São Paulo: Edusp, 2005.
SEGAWA, Hugo; MAZZA, Guilherme Dourado. Mário Pedrosa Urbanista. Risco – Revista de Pesquisa em Arquitetura e Urbanismo São Paulo, n. 1-2, p. 63-65, 2003. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/risco/article/view/44617/48236. Acesso em: 14 jun. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ana Gonçalves Magalhães, Gustavo Brognara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).