Revaluating the applied arts Collection at Mac-Usp: experience of the research group “Narratives of 20th Century Art” with the exhibition “Projects for a Modern Daily Life in Brazil, 1920-1960”
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p167-195Keywords:
Museological curation, Modern art, Art museums, University museumsAbstract
This article aims to present the research, curatorial and reflective processes of the group “Narratives of Art of the 20th century” – coordinated by Professor Ana Gonçalves Magalhães (PhD) – which generated the exhibition "Projects for a modern daily life in Brazil, 1920-1960", to be inaugurated in 2021 at the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo (MAC USP). It is divided into two parts: in the first one, all the stages of the process are described, from the birth of the idea of the exhibition, to its development, and which agents and in which moments they were involved – internal and external researchers at MAC USP, other museum areas, institutions and private collectors. in the second part, the texts that were developed for the exhibition are presented, that is, the outcome of the investigation presented in the first part.
Downloads
References
ALMEIDA, Paulo Mendes de. De Anita ao museu. São Paulo: Perspectiva, 1976.
AMARAL, Aracy A. O modernismo à luz do “art déco”. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2008.
ARGAN, Giulio Carlo. Walter Gropius e a Bauhaus. Rio de Janeiro: José Olympio, 2005.
BARDI, Pietro Maria (org.). A Semana de 22: antecedentes e consequências. São Paulo: Masp, 1972.
BARDI, Pietro Maria. Fulvio Pennacchi. São Paulo: Raízes, 1980.
BELLUZZO, Ana Maria de Moraes. Artesanato, arte e indústria. 1988. Tese (Doutorado em História da Arquitetura e Estética do Projeto) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1988.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época da possibilidade de sua reprodução técnica. In: BARRENTO, João (ed.). Estética e sociologia da arte. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 7-48.
BÜRGER, Peter. A obra de arte de Vanguarda. In: BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. São Paulo: Cosac Naify, 2008. p. 127-182.
CARA, Milene Soares. O Masp, os Bardi e o design no Brasil. In: MODERNIDADE LATINA OS ITALIANOS E OS CENTROS DO MODERNISMO LATINO-AMERICANO, 2013, São Paulo. Anais […]. São Paulo: MAC-USP, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3BjAi2F. Acesso em: abr. 2020.
D’HARNONCOURT, René. Modern Art in Your Life. New York: MoMA, 1949.
DROSTE, Magdalena. Bauhaus 1919 1933. Köln: Taschen, 1994.
DUNCAN, Alastair. Art Deco Complete: The Definitive Guide to the Decorative Arts of the 1920s and 1930s. New York: Abrams, 2009.
FERNANDES, Fernanda. A síntese das artes e a moderna arquitetura brasileira dos anos 1950. Cadernos de Pós-Graduação da UNICAMP, Campinas, v. 8, p. 71 78, 2006.
FICHER, Sylvia. Os arquitetos da Poli: ensino e profissão em São Paulo. São Paulo: Edusp; Fapesp, 2005.
FORTE, Graziela Naclério. CAM e SPAM, arte, política e sociabilidade na São Paulo moderna do início dos anos 1930. 2008.
Dissertação (Mestrado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
FREITAS, Patrícia. Muralismo em São Paulo: convergência das artes entre 1950 e 1960. 2017. Tese (Doutorado em História) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
GIEDION, Sigfried; LÉGER, Fernand; SERT, José Luís. Nine Points on Monumentality. In: GIEDION, Siegfried. Architecture you and me. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1958. p. 48-51.
HOBSBAWM, Eric. A era dos extremos: o breve século XX (1914 1991). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
JAMES, Elizabeth. The Victoria and Albert Museum: A Bibliography and Exhibition Chronology, 1852 1996. London: Fitzroy Dearborn, 1998.
LEON, Ethel. IAC: primeira escola de design do Brasil. São Paulo: Blucher, 2014.
MAGON, Patricia Marques. Caracterização material, textural e executiva da pintura mural alegoria ao desenvolvimento industrial paulista de Fulvio Pennacchi. 2017. Dissertação (Mestrado em Mineralogia Experimental e Aplicada) – Instituto de Geociências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
MIGUEL, Jair Diniz. Arte, ensino, utopia e revolução: os ateliês artísticos Vkhutemas/Vkhutein (Rússia/URSS, 1920 1930). 2006. Tese (Doutorado em História Social) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
PEVSNER, Nikolaus. Os pioneiros do desenho moderno: de William Morris a Walter Gropius. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
PRITCHARD, Jane; MARSH, Geoffrey. Diaghilev and the Golden Age of the Ballets Russes, 1909 1929. New York: Harry N. Abrams, 2013.
RONQUI, Andrea. Mario Sironi nas chamadas coleções Matarazzo do MAC USP. ARS, São Paulo, v. 15, n. 29, p. 100 121, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3vgNNwc. Acesso em: 9 jun. 2020.
SCHWARTZ, Frederic J. The Werkbund: Design Theory and Mass Culture before the First World War. New Haven, CT: Yale University Press, 1996.
SEGRE, Roberto. Ministério da Educação e Saúde: ícone urbano da modernidade brasileira (1935 1945). São Paulo: Romano Guerra, 2013.
VERNASCHI, Elvira. Gomide. São Paulo: MWM IFK, 1989.
ZANINI, Walter. História geral da arte no Brasil. São Paulo: IMS; Fundação Djalma Guimarães, 1983. 2. v.
ZANINI, Walter. Vicente do Rego Monteiro: 1899-1970: artista e poeta. São Paulo: Empresa das Artes, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Andrea Augusto Ronqui, Mariana Leão Silva, Rachel Vallego, Victor Tuon Murari, Breno Faria, Juliana Caffé; Milena Salles; Patrícia Martins Santo Freitas, Renata Dias Rocco, Gustavo Brognara, Ana Gonçalves Magalhães
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).