The use of typography in museum exhibitions: thoughts and experiences in when visiting two USP museums
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i30espp455-492Keywords:
Tipography, Museological communication, Museum signage, University museumsAbstract
Text in museum exhibitions is an important communication tool between their creators and visitors. Despite the growth of media spectacularization in museums, texts are still major protagonists in the development of exhibition
narratives and, therefore, in the understanding of the exhibition contents. However, bibliographical references about exhibition design hardly mention
typography and its relations with visitors. For this reason, this article addresses the use of typography in museum exhibitions, reflecting on the reading experience in long-term exhibitions of two Science museums at the University of São Paulo: Museum of Zoology and Museu de Anatomia Veterinária. As a research methodology, visits were made to these exhibitions and typographical analyses conducted based on authors from the exhibition design, signage, and typography fields. Based on the definition of typeface legibility, analyses of the spatial challenges of the exhibition were conducted together with their support materials regarding text reading, and the challenges imposed on visitors not inherent to the exhibition space were verified, but the visitors’ nature and their relationship with other
individuals present in the exhibition space.
Downloads
References
BRINGHURST, Robert. Elementos do estilo tipográfico. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
CLAIR, Kate. BUSIC-SNYDER, Cynthia. Manual de tipografia: a história, a técnica e a arte. Tradução de Joaquim da Fonseca. Porto Alegre: Bookman, 2009.
CURY, Marília Xavier. Exposição: concepção, montagem e avaliação. São Paulo: Annablume, 2006.
D´AGOSTINI, Douglas. Design de sinalização. São Paulo: Blucher, 2017.
FARIAS, Priscila Lena 2004. Notas para uma normatização da nomenclatura tipográfica. Anais do P&D Design 2004 – 6º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design (versão em CD-Rom sem numeração de página). FAAP: São Paulo.
FARIAS, Priscila. Tipografia digital: o impacto das novas tecnologias. 3. ed. Rio de Janeiro: 2AB, 2001.
FERNÁNDEZ, Luis A. FERNÁNDEZ, Isabel G. Diseño de exposiciones: concepto, instalación y montage. Madrid: Alianza Editorial, 2010. p. 145-157.
FRUTIGER, Adrian. En torno a la tipografia. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.
LICKO, Zuzana. Filosofia. Portal Emigre Fonts. 1996. Disponível em: https://www.emigre.com/Fonts/Filosofia. Acesso em: 24 jun. 2020.
LOCKER, Pam. Conception d’exposition. Singapura: Pyramid, 2011.
MARTIN, Majoor. Portal Myfonts. [s/d]. Disponível em: https://www.myfonts.com/person/Martin_Majoor/. Acesso em: 24 jun. 2020. MIDDENDORP, Jan. Shaping Text. Amsterdam: Bis Publishers, 2012.
SCHERER, Fabiano de Vargas; CARDOSO, Eduardo; FETTER, Luiz Carlos. Levantamento e caracterização de famílias tipográficas para uso em sistemas de sinalização. Anais do 10º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Luís, 2012.
SERRELL, Beverly. Exhibit Labels. Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, 2015. Kindle Edition.
SMITHSONIAN. Accessible Exhibition Design. Washington, jul. 2010. Disponível em: https://www.sifacilities.si.edu/ae_center/pdf/Accessible-Exhibition-Design.pdf. Acesso em: 18 jun. 2020.
SMITSHUIJZEN, Edo. Signage Design Manual. Baden: Lars Müller Publishers, 2007.
UEBELE, Andreas. Signage systems + information graphics: a professional sourcebook. London: Thames & Hudson, 2009.
UNGER, Gerard. Enquanto você lê. Brasília, DF: Estereográfica, 2016.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Museu de Anatomia Veterinária. Exposição. São Paulo, 2020a. Disponível em: http://mav.fmvz.usp.br/exposicao/. Acesso em: 10 jun. 2020.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Museu de Zoologia. História. São Paulo, 2020b. Disponível em: http://mz.usp.br/pt/museu/historia/. Acesso em: 18 jun. 2020.
VELARDE, Giles. Designing Exhibitions. Londres: The Design Council, 1988.
WARDE, Beatrice. The Crystal Goblet: Sixteen Essays on Typography. Cleveland: World Publishing Company, 1956.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Iara Pierro de Camargo, Renata Dias de Gouvea de Figueiredo-Lanz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).