The use of typography in museum exhibitions: thoughts and experiences in when visiting two USP museums

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i30espp455-492

Keywords:

Tipography, Museological communication, Museum signage, University museums

Abstract

Text in museum exhibitions is an important communication tool between their creators and visitors. Despite the growth of media  spectacularization in museums, texts are still major protagonists in the development of exhibition
narratives and, therefore, in the understanding of the exhibition contents. However, bibliographical references about exhibition design hardly mention
typography and its relations with visitors. For this reason, this article addresses the use of typography in museum exhibitions, reflecting on the reading experience in long-term exhibitions of two Science museums at the University of São Paulo: Museum of Zoology and Museu de Anatomia Veterinária. As a research methodology, visits were made to these exhibitions and typographical analyses conducted based on authors from the exhibition design,  signage, and typography fields. Based on the definition of typeface legibility, analyses of the spatial challenges of the exhibition were conducted together with their support materials regarding text reading, and the challenges imposed on visitors not inherent to the exhibition space were verified, but the visitors’ nature and their relationship with other
individuals present in the exhibition space. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Iara Pierro de Camargo, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

    Doutora e mestre pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (USP), bacharel em filosofia pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP e bacharel em design pelo FIAM-FAAM Centro Universitário. Desenvolve pesquisas na área de tipografia e design editorial e ministrou disciplinas dessas áreas no Senac, na FMU e nas Faculdades Integradas Rio Branco.



  • Renata Dias de Gouvea de Figueiredo-Lanz, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, Brasil

    Mestre e graduada pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (USP). Pesquisadora na área de expografia e design gráfico, lecionou no Senac e na FMU. Atua como designer de exposições e consultora de expografia autônoma e produz conteúdo para a página Crítica Expográfica.

References

BRINGHURST, Robert. Elementos do estilo tipográfico. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

CLAIR, Kate. BUSIC-SNYDER, Cynthia. Manual de tipografia: a história, a técnica e a arte. Tradução de Joaquim da Fonseca. Porto Alegre: Bookman, 2009.

CURY, Marília Xavier. Exposição: concepção, montagem e avaliação. São Paulo: Annablume, 2006.

D´AGOSTINI, Douglas. Design de sinalização. São Paulo: Blucher, 2017.

FARIAS, Priscila Lena 2004. Notas para uma normatização da nomenclatura tipográfica. Anais do P&D Design 2004 – 6º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design (versão em CD-Rom sem numeração de página). FAAP: São Paulo.

FARIAS, Priscila. Tipografia digital: o impacto das novas tecnologias. 3. ed. Rio de Janeiro: 2AB, 2001.

FERNÁNDEZ, Luis A. FERNÁNDEZ, Isabel G. Diseño de exposiciones: concepto, instalación y montage. Madrid: Alianza Editorial, 2010. p. 145-157.

FRUTIGER, Adrian. En torno a la tipografia. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.

LICKO, Zuzana. Filosofia. Portal Emigre Fonts. 1996. Disponível em: https://www.emigre.com/Fonts/Filosofia. Acesso em: 24 jun. 2020.

LOCKER, Pam. Conception d’exposition. Singapura: Pyramid, 2011.

MARTIN, Majoor. Portal Myfonts. [s/d]. Disponível em: https://www.myfonts.com/person/Martin_Majoor/. Acesso em: 24 jun. 2020. MIDDENDORP, Jan. Shaping Text. Amsterdam: Bis Publishers, 2012.

SCHERER, Fabiano de Vargas; CARDOSO, Eduardo; FETTER, Luiz Carlos. Levantamento e caracterização de famílias tipográficas para uso em sistemas de sinalização. Anais do 10º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design. São Luís, 2012.

SERRELL, Beverly. Exhibit Labels. Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, 2015. Kindle Edition.

SMITHSONIAN. Accessible Exhibition Design. Washington, jul. 2010. Disponível em: https://www.sifacilities.si.edu/ae_center/pdf/Accessible-Exhibition-Design.pdf. Acesso em: 18 jun. 2020.

SMITSHUIJZEN, Edo. Signage Design Manual. Baden: Lars Müller Publishers, 2007.

UEBELE, Andreas. Signage systems + information graphics: a professional sourcebook. London: Thames & Hudson, 2009.

UNGER, Gerard. Enquanto você lê. Brasília, DF: Estereográfica, 2016.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Faculdade de Medicina Veterinária e Zootecnia. Museu de Anatomia Veterinária. Exposição. São Paulo, 2020a. Disponível em: http://mav.fmvz.usp.br/exposicao/. Acesso em: 10 jun. 2020.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Museu de Zoologia. História. São Paulo, 2020b. Disponível em: http://mz.usp.br/pt/museu/historia/. Acesso em: 18 jun. 2020.

VELARDE, Giles. Designing Exhibitions. Londres: The Design Council, 1988.

WARDE, Beatrice. The Crystal Goblet: Sixteen Essays on Typography. Cleveland: World Publishing Company, 1956.

Published

2020-12-21

How to Cite

Camargo, I. P. de, & Figueiredo-Lanz, R. D. de G. de. (2020). The use of typography in museum exhibitions: thoughts and experiences in when visiting two USP museums. Revista CPC, 15(30esp), 455-492. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i30espp455-492