Creation of the UFRGS Chemistry Institute Museum
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p122-141Keywords:
Museological collection, Science and technology museums, University heritage, University museumsAbstract
This paper addresses the creation of the Chemistry Institute Museum (MIQ) of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), problematizing the institutional, collective, and social challenges regarding the implementation of a museum. It presents the trajectory of multidisciplinary work within this constitution, involving faculty, technicians and students from the chemistry, museology, archival science, history and marketing courses, and counting on the participation of heritage professionals, a partnership built on the actions supported by its direction. The text discusses the effectiveness of the UFRGS Museum and Archive Network in providing technical and political support, and discusses MIQ’s role in times of pandemic and multidimensional crisis in Brazil. Central concepts of museology, museum management, Simmel’s theory of crisis and conflict in social groups, Mbembe’s necropolitics and approaches to the notion of ethos in museology and their specific languages forms its theoretical framework.
Downloads
References
BRASIL. Lei 11.904, de 14 de janeiro de 2009. Institui o Estatuto de Museus e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 15 jan. 2009.
CORTINA, Adela. Aporofobia, el rechazo ao pobre: um desafio para la democracia. Barcelona: Paidós, 2017.
CUTY, Jeniffer. Museus universitários em rede: do ethos de saberes ao habitus de compartilhar conhecimento com a sociedade. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE MUSEOLOGIA, 2010, Buenos Aires. Anais […]. Buenos Aires: [s. n.], 2010. p. 221 230.
LEVI, Primo. O ofício alheio. São Paulo: Editora Unesp, 2016.
MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção e política da morte. São Paulo: n 1, 2018.
NUNES, Paula. Um ato de poder: narrativas das mulheres da química sobre suas experiências. 2017. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
O PROGRAMA. Programa Meninas na Ciência, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/meninasnaciencia/o-programa. Acesso em: 10 jan. 2020.
SIMMEL, Georg. Questões fundamentais da sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jeniffer Cuty, Henri Stephan Schrekker, Dr., Márcia Bertotto, Dra.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).