Document management integrated with conservation management: protocols for UFMG's arti collection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p216-241

Keywords:

Museum collection, Museum documentation, Collection management, University museums

Abstract

This paper emphasizes the importance of  documentation processes for an integrated  collection management, arguing that document management is an indispensable tool for its  preservation. It addresses the protocols developed for documentation policies and management of the Federal University of Minas Gerais Art Collection, highlighting the specificity of university collections.
Built throughout UFMG’s trajectory, this collection currently holds approximately 1700 objects,  including paintings, engravings, drawings,
watercolors, landscapes, portraits, photographs, artists’ books, sculptures, and murals, ranging from the 16th to the 21st century. To problematize the
insertion and formation of university collections, the text discusses aspects involving the history and unfolding of actions that aim at the recognition,
management, safeguarding, and the need for articulation at local, national, and international levels. These collections, although accumulated within the university, have different origins, which requires a different perception of their records. Faced with such challenges, it is essential to establish
subsidies for discussing the need for documentation for knowledge and visibility of university collections. Recognition of the theoretical bases, conceptual principles, operational tools and structuring management protocols is fundamental for establishing collection management policies
within universities, considering their integration with university teaching, research and extension actions.

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Author Biographies

  • Ana Martins Panisset, Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Ciência de Informação

    Professora Adjunta do Departamento de Teoria e Gestão da Informação da Escola de Ciência da Informação Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Coordenadora do Acervo Artístico UFMG e do Laboratório de Preservação de Acervos da Escola de Ciênciada Informação (ECI). Doutora em Artes – Preservação do Patrimônio Cultural – pela Escola de Belas Artes (EBA/UFMG). Mestre em Artes – Conservação Preventiva e Tecnologia da Obra de Arte pela Escola de Belas Artes (EBA/UFMG).

     

  • Yacy-Ara Froner, Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Belas Artes

    Professora Titular do Departamento de Artes Plásticas da Escola de Belas Artes da UFMG e professora permanente nos Programas de Pós-Graduação em Artes e em Ambiente Construído e Patrimônio Sustentável da UFMG. Estágio Sênior Capes no ICCROM. Doutora em História Econômica pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em História Social pela USP. Pesquisadora PQ-Nível 2 e bolsista CNPq de Pós-Doutorado Sênior junto ao Programa de Pesquisador Colaborador do Departamento de História da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da USP.

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Published

2022-09-02

How to Cite

Panisset, A. M., & Froner, Y.-A. (2022). Document management integrated with conservation management: protocols for UFMG’s arti collection. Revista CPC, 17(33), 216-241. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p216-241