When the museum went to school and vice-versa: a collaboractive construction of digital learning objects for environmental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v16i32p220-250

Keywords:

Science and technology museums , Museum education , Environmental education , University museums

Abstract

This research project articulated a collaborative work between a  University Museum and a School to develop digital learning objects for educational practices with school-aged subjects in the museum context, focusing onEnvironmental Education. The Museu da Terra e da Vida –  CENPÁLEO, located in the city of Mafra/Santa Catarina, is presented and a reflection on educational practices in the themed room “Current Life,” which contains dioramas and taxidermized roadkill animals found in federal highways in the region. From the assumption that the museum’s function goes beyond the idea of memory to preserve, instead working as a memory to mobilize, an active investigation was conducted with two complementary investigative paths: When the Museum went to School, resulting in the collaborative construction of a digital object in augmented reality, called E-book “Dirija com Educação Ambiental: animal silvestre na pista” [E-book “Environmental Education while Driving: wildlife animals on the road]; and, on the other path, When the School went to the Museum, which culminated in the implementation of a digital object at CENPÁLEO for “Interactive exhibition in Augmented Reality of taxidermized roadkill wildlife animals.” It is concluded that the museum-school interfaces in the production of educational practices potentiated the specificities of museum education with an emphasis on Environmental Education contributing to the Museum.  Therefore, it is inferred that this practice can favor experiences that encourage visitors to reflect on the past to mobilize new behaviors about the modes of production and consumption of culture, thus changing the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • César Moreira Paes, Universidade Regional de Blumenau

    Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECIM) pela Universidade Regional de Blumenau. Atuou como taxidermista do Museu CENPÁLEO da UnC/Mafra. É docente no Colégio Policial Militar Feliciano Nunes Pires, Joinville/SC.

  • Daniela Tomio, Universidade Regional de Blumenau

    Doutora em Educação Científica e Tecnológica. Docente pesquisadora nos Programas de Pós-graduação em Educação (PPGE) e Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECIM) na Universidade Regional de Blumenau – Blumenau/SC.

  • Sabrina Moreira Paes, Universidade de São Paulo

    Mestra em Biologia Celular e Estrutural pela Universidade Estadual de Campinas, Doutoranda em Ciências Odontológicas na Universidade de São Paulo. Atua Laboratório de Biologia de Células-tronco (LABITRON), Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo (FOUSP).

References

AURICCHIO, A. L. R. Os museus e a questão ambiental. Publicações Avulsas do Instituto Pau Brasil, n.6, mar. 2003. Disponível em: https://tinyurl.com/ycktjdnr. Acesso em: 10 jun. 2020.

BORGES, R. M. R.; IMHOFF, A. L.; BERCELLOS, G. B. Educação e cultura científica e tecnológica: centros e museus de ciências no Brasil. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2012.

BRASIL. Lei nº. 9.795 de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental institui a Política Nacional de Educação Ambiental. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, n. 79, 28 abr. 1999.

CAMARA DOS DEPUTADOS. Fauna silvestre: dê passagem para a vida. Texto base elaborado pela Consultoria Legislativa. Brasília/DF: Edições Câmara, 2015.

CENTRO BRASILEIRO EM ECOLOGIA DE ESTRADAS – CBEE. Atropelômetro. Universidade Federal de Lavras, Minas Gerais/MG. Disponível em: https://ecoestradas.com.br/. Acesso em: 20 mai. 2020.

CENTRO PALEONTOLÓGICO DA UNIVERSIDADE DO CONTESTADO – CENPÁLEO. Museu da Terra e da Vida. Disponível em: https://tinyurl.com/2p8fz4eu . Acesso em: 10 jun. 2020.

CHAGAS, I. Aprendizagem não formal/formal das ciências: relação entre os museus de ciência e as escolas. Revista de Educação, v.1, p. 51-59, 1993.

CHAGAS, M. de S. et al. Museus e público jovem: percepções e receptividades. Revista Museologia e Patrimônio, v. 3, n.1, 2010. Disponível em: http://goo.gl/NMqG7Y. Acesso em: 20 maio 2020.

CORSARO, W. A. Sociologia da infância. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

FRANCO-AVELLANEDA, M. Ensamblar museus de ciências e tecnologias: compreensões educativas a partir de três estudos de caso. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis/SC: repositório UFSC, 2013. Disponível em: https://goo.gl/Gjo1S9. Acesso em: 20 maio 2020.

GALVÃO, M. A.; ZORZAL, E. R. Aplicações móveis com realidade aumentada para potencializar livros. Porto Alegre/RS. CINTED-UFRGS, v. 10, n. 1, p. 1-10, jul. 2012.

GUERBER, C. R.; GOMES, E. L. Programação: filmagem do Museu CENPALEO em imersão 360º. Mafra/SC, 2013.

INSTITUTO BRASILEIRO DO MEIO AMBIENTE E DOS RECURSOS NATURAIS RENOVÁVEIS - IBAMA. Instrução Normativa nº 154, de 01 de março de 2007. D.O.U, Brasilia/DF, n. 50, 2007. Disponível em: https://tinyurl.com/2p8jh5zm. Acesso em: 20 maio 2020.

MARANDINO, M.; AMORIM, A. C.; BARÃO, C. de C. Percursos das ciências em exposições de museus. In: MARANDINO, M. et al. Ensino de biologia: conhecimentos e valores em disputa. Niterói: Eduff, 2005. p.37-49.

MARANDINO, M. et al. Abordagem qualitativa nas pesquisas em educação em museus. In: VII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, Florianópolis, 8-13 nov. 2009. Atas... Florianópolis, 2009.

MARANDINO, M; OLIVEIRA, A. D de; MORTENSEN, M. Estudando a praxeologia em dioramas de museus de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, Campinas, 8, 2011. Anais... Belo Horizonte: ABRAPEC, 2012. Disponível em: https://tinyurl.com/4f26tnce. Acesso em: 20 maio 2020.

MARANDINO, M. Museus de ciências como espaços de educação. In: FIGUEIREDO, B. G.; IDAL, D. G. Museus: dos gabinetes de curiosidades à museologia moderna. 2.ed. Belo Horizonte: Fino Traço, 2013. p. 173-184.

MARANDINO, M.; SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Ensino de biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.

MARTINS JUNIOR, H. L. M. et al. Utilização de realidade aumentada na construção de materiais didáticos para o ensino fundamental. In: ENCONTRO DE ENGENHARIA E TECNOLOGIA DOS CAMPOS GERAIS, 8, 2013. Anais... Ponta Grossa, 2013. p. 1-10.

MENEZES, G. S.; VIANNA, W.B.; MATIAS, M. O uso de realidade aumentada no contexto dos museus: o portfólio brasileiro de teses e dissertações até 2017. Em questão, v. 25, n. 3, p.246-268, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/86096. Acesso em: 20 maio 2020.

MEYER, Gustavo Costa; MEYER, Guilherme Costa. Educação ambiental em museus de ciências: diálogos, práticas e concepções. In: VI ENCONTRO NACIONAL DA ANPPAS, Belém, 18 a 21 de setembro de 2012. Disponível em: https://tinyurl.com/dr7f3xk7. Acesso em: 20 maio 2020.

MEYER, Gustavo Costa; MEYER, Guilherme Costa. Educação ambiental em museus de ciência: diálogos, práticas e concepções. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v.9 n.1, p.70-86, 2014.

NASCIMENTO, S. S. do. O desafio de construção de uma nova prática educativa para os museus. In: FIGUEIREDO, B. G.; VIDAL, D. G. Museus: dos gabinetes de curiosidades à museologia moderna. 2.ed. Belo Horizonte: Fino Traço, 2013. p. 231 –250.

PAES, C. M. Interfaces museu-escola com objeto digital de aprendizagem em realidade aumentada: uma proposta de educação ambiental com foco no atropelamento de animais silvestres. 2017. 224 f., il. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2017.

PAES, C.M.; TOMIO, D. (Orgs.). Dirija com educação ambiental: animal silvestre na pista. Itajaí: Traços & Capturas, 2017.

SCHWARZ, M. L.; SEVEGNANI, L.; ANDRE, P. Representações da Mata Atlântica e de sua biodiversidade por meio dos desenhos infantis. Ciência e Educação, Bauru, v.13, n.3, p.369-388, 2007.

TAROUCO, L. M. R. et al. Objetos de aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre: Evangraf, 2014.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31 n.3, p. 443-446, set./dez. 2005.

Published

2021-12-12

How to Cite

Paes, C. M., Tomio, D., & Paes, S. M. (2021). When the museum went to school and vice-versa: a collaboractive construction of digital learning objects for environmental education. Revista CPC, 16(32), 220-250. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v16i32p220-250