Museu de ciências da vida of ufes: trajectory in the area of inclusion and accessibility of persons with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i34p110-132

Keywords:

Science and technology museums, Persons with disabilities, Social inclusion

Abstract

Museu de Ciências da Vida, the first plastination museum in Brazil, is a space for the dissemination and scientific popularization of topics related to the human body, the origin and evolution of man, and the life sciences. Since its idealization, it values accessibility and inclusion of people with disabilities to the collection and museum space. A major step in favor of inclusion was the development of the plas-tination technique, which makes it possible to transform the collection from pieces fixed in formaldehyde to plastinated, manipulable specimens that do not pose any health risks. Here, we intended to describe the trajectory of the museum in the scope of inclusion and accessibility of people with disabilities. To this end, a sur-vey of information from museum documents about the history of its inclusive ac-tions was carried out, as well as an interview with the coordinator and curator of the museum, dr. Athelson Stefanon Bittencourt, who recounted the personal and team initiative to promote accessibility and the transformation of the collection to meet the Specificities of disability, bringing contributions to museums in the scope of accessibility to the public. The changes that took place in the museum space,aiming at accessibility in its collection and seeking inclusion, were initiatives to meet the desires of the internal and external community of the Federal University of Espírito Santo (UFES). Most of the museum’s content can be handled and stud-ied by people with visual impairments, and the plastination technique is of para-mount importance for it to be accessible.

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Author Biographies

  • Marina Cadete da Penha, Instituto Federal do Espírito Santo

    Mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES); doutoranda em Educação em Ciência e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES); integrante do Programa de Extensão Museu de Ciências da Vida e membro do International Council of Museum (ICOM).

  • Ana Paula Santana de Vasconcellos Bittencourt, Universidade Federal do Espírito Santo

    Mestra e doutora em Neurociências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); professora associada da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Integra o corpo docente do Departamento de Ciências Fisiológicas (CCS) e é subcoordenadora do Programa de Extensão Museu de Ciências da Vida.

  • Yuri Favalessa Monteiro, Universidade Federal do Espírito Santo

    Mestre em Bioquímica pelo Programa de Pós-graduação em Bioquímica da Univer-sidade Federal do Espírito Santo (UFES); técnico em Anatomia e Necropsia da UFES. Integrante do Programa de Extensão Museu de Ciências da Vida e do Labo-ratório de Plastinação da UFES. Membro da Internation Society for Plastination e da Sociedade Brasileira de Anatomia.

  • Tathiane Oliveira Pesente, Instituto Federal do Espírito Santo

    Especialista em Educação e Divulgação em Ciências pelo Instituto Federal do Es-pírito Santo (IFES) e professora de Biologia na Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo.

  • Thamires Belo de Jesus, Instituto Federal do Espírito Santo

    Doutoranda em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janei-ro (UFRJ); mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (IFES), onde é professora efetiva. Lidera o Grupo de Pesquisa em Educação Matemática Inclusiva (GPEMI).

  • Jeyce Willig Quintino dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

    Doutora em Ciências Fisiológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e professora adjunta do Departamento de Desportos da Universidade Fede-ral do Espírito Santo (UFES).

  • Athelson Stefanon Bittencourt, Universidade Federal do Espírito Santo

    Mestre e doutor em Ciências Fisiológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES); pós-doutor pela Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Pro-fessor na UFES e colaborador dos programas de pós-graduação em Anatomia dos Animais Domésticos e Silvestres da Universidade de São Paulo (USP) e em Ensino de Ciências e Matemática do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES). Coorde-nador do Programa de Extensão Museu de Ciências da Vida.

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Published

2022-12-20

Issue

Section

Reviews, News and Testimony

How to Cite

Penha, M. C. da, Bittencourt, A. P. S. de V., Monteiro, Y. F., Pesente, T. O., Jesus, T. B. de, Santos, J. W. Q. dos, & Bittencourt, A. S. (2022). Museu de ciências da vida of ufes: trajectory in the area of inclusion and accessibility of persons with disabilities. Revista CPC, 17(34), 110-132. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i34p110-132