Centers of identity and cultural landscapes: perspectives for urbanistic heritage in Brazil, Cape Verde, and Mozambique
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v18i36p10-40Keywords:
Historic centers, Cultural identity, Urban landscapesAbstract
This paper intends to discuss the existing challenges in the field of patrimonialization of urban areas in cities with heritages of Portuguese influence in Brazil, Cabo Verde and Mozambique, taking into account their particularities, their potentials and their synergies. This discussion focuses on the urbanistic heritage of five cities that represent different urban phenomena and heritage processes in these countries: Island of Mozambique and Maputo, in Mozambique; Mindelo, in Cabo Verde; Ouro Preto and Rio de Janeiro, in Brazil. It is proposed to question the way in which these urban areas have been protected, especially with regard to the use of the notion of “historic center” that is recurrent in these processes. This paper also intends to verify the viability of other approaches and concepts that can better translate the cultural values of the urbanistic heritage, such as “center of identity” and “cultural landscape”. Finally, it is expected that the
contribution of this discussion lies, mainly, on new perspectives on the subject, based on an international south-south debate, in order to share
experiences and lessons learned in these contexts.
Downloads
References
ANTROP, Marc. A brief history of landscape research. In: HOWARD, Peter; THOMPSON, Ian; WATERTON, Emma; ATHA, Mick (orgs.) The Routledge Companion to Landscape Studies. 2sd. ed. New York: Routledge, 2019.
ARAUJO, Renata. Influência, origem, matriz. In: ROSSA, Walter; RIBEIRO, Margarida C. (Orgs.) Patrimónios de influência portuguesa: modos de olhar. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2015. p. 47-64.
BANDARIN, Francesco; VAN OERS, Ron. Historic Urban Landscape: Managing heritage in an urban century. Oxford: Wiley Blackwell, 2012.
CANCLINI, Néstor G. O patrimônio cultural e a construção imaginária do nacional. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília, n. 23, p. 94-105, 1994. Disponível em: https://tinyurl.com/5yreh9t7. Acesso em: 10 nov. 2023.
CARRILHO, Júlio; LAGE, Luís. Sobre a preservação do património cultural edificado em Moçambique. In: ROSSA, Walter; LOPES, Nuno; GONÇALVES, Nuno Simão. Oficinas de Muhipiti: planeamento estratégico, património, desenvolvimento. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2018. p. 25-48.
CASTRIOTA, Leonardo B. Patrimônio cultural: conceitos, políticas, instrumentos. São Paulo: Annablume; Belo Horizonte: IEDS, 2009.
CASTRIOTA, Leonardo B. Paisagem cultural: novas perspectivas para o patrimônio. Arquitextos, São Paulo, v. 162.02, 2013. Disponível em: https://tinyurl.com/4vnh9745. Acesso em: 28 jan. 2017.
CULLEN, Gordon. Paisagem urbana. Lisboa: Edições 70, 2009.
FOWLER, Peter. World heritage cultural landscapes, 1992-2002: a review and prospect. In: CULTURAL landscapes: the challenges of conservation. Paris: Unesco, 2003. p. 16-32. (Wolrd Heritage Papers, 7) Disponível em: https://tinyurl.com/ym79m53y. Acesso em: 10 nov. 2023.
GONÇALVES, Adelino. Património urbanístico e desenvolvimento: uma década de estudos sobre a dimensão urbana do património. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2018.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL – IPHAN. Normatização de cidades históricas: orientações para elaboração de diretrizes e normas de preservação para áreas urbanas tombadas. Brasília, 2010. Disponível em: https://tinyurl.com/yrjc6vme. Acesso em: 10 nov. 2023.
INTERNATIONAL COUNCIL ON MONUMENTS AND SITES – ICOMOS. Carta internacional para a salvaguarda das cidades históricas. Washington: ICOMOS, 1987.
LABADI, Sophia. World Heritage, and Sustainable Development: International Discourses and Local Impacts. In: GOULD, Peter G; PYBURN, K. Anne (ed.) Collision or Collaboration: Archaeology encounters Economic Development. [S.l.]: Springer Nature, 2017. p. 45-60. (One World Archaeology).
LAGE, Luís; CARRILHO, Júlio. Inventário do património edificado da cidade de Maputo: catálogo de edifícios e conjuntos urbanos propostos para classificação. Maputo: Edições FAPF, 2010.
LOPES, Flávio; CORREIA, Miguel B. Património cultural: critérios e normas internacionais de proteção. Lisboa: Caleidoscópio, 2014.
LOWENTHAL, David. From landscapes of the future to landscapes of the past. Norwegian Journal of Geography, Oslo, v. 53, p. 139-144, 2010.
MACAMO, Solange; HOUGAARD, Jens; JOPELA, Albino. The Implementation of the Historic Urban Landscape of the Island of Mozambique. In: RODERS, Ana P.; BANDARIN, Francesco (ed.). Reshaping Urban Conservation: The Historic Urban Landscape Approach in Action. Singapura: Springer, 2019.
MENDONÇA, Lisandra A. F. de. Conservação da arquitetura e do ambiente urbano modernos: a Baixa de Maputo. Tese (Doutoramento em Patrimónios de Influência Portuguesa) – Universidade de Coimbra, Coimbra, 2016.
MOTTA, Lia. O SPHAN em Ouro Preto: uma história de conceitos e critérios. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, n. 22, p. 108-122, 1987. Disponível em: https://tinyurl.com/39484yjc. Acesso em: 10 nov. 2023.
MUÑOZ VIÑAS, Salvador. Teoría Contemporânea de la Restauración. Madrid: Editorial Síntesis, 2005.
PESSÔA, José. Em tudo semelhante, em nada parecido. Revista Oceanos, Lisboa, n. 41, p. 70-81, 2000.
REPÚBLICA DE CABO VERDE. Resolução n. 6/2012 de 31 de janeiro – Classificação do Centro Histórico do Mindelo a património histórico e cultural nacional. Boletim Oficial, I Série, n. 6, 31 jan. 2012.
RIBEIRO, Rafael W. Paisagem cultural e patrimônio. Rio de Janeiro: Iphan, 2007 (Pesquisa e documento).
RIBEIRO, Rafael W. Paisagem cultural urbana e paisagem histórica urbana: o Rio de Janeiro e os Desafios Recentes para a Lista do Patrimônio Mundial. Identidades: territorio, proyecto, patrimonio, Barcelona, n. 6, p. 235-255, 2016.
ROSSA, Walter et al. Recenseando as invariantes: alinhamento de alguns casos de morfologia urbana portuguesa de padrão geométrico. In: V COLÓQUIO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE. Anais [...] Faro: Universidade do Algarve, 2002. p. 61-80.
ROSSA, Walter. Urbanismo ou o discurso da cidade. In: ROSSA, Walter; RIBEIRO, Margarida C. (Orgs.) Patrimónios de influência portuguesa: modos de olhar. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2015. p. 475-517.
ROSSA, Walter. O resto não é paisagem, mas sim o todo. Revista Património, Lisboa, n. 7, p. 22-29, 2020.
SAMPAIO, Júlio Cesar R. Centro da cidade do Rio de Janeiro: patrimônio cultural nacional? Paisagem cultural da humanidade? In: ARQUIMEMÓRIA 5: SOBRE A PRESERVAÇÃO DO PATRIMÔNIO EDIFICADO, Anais [...]. Salvador, 2017.
SANTANA, Marcela M. Cidades de influência portuguesa: patrimonialização e gestão. Tese (Doutoramento em Patrimónios de Influência Portuguesa). Universidade de Coimbra, Coimbra, 2022.
SCHLEE, Mônica B. A ocupação das encostas do Rio de Janeiro: morfologia, legislação e processos sócio-ambientais (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.
SMITH, Laurajane. Uses of heritage. Nova York: Routledge, 2006.
TAYLOR, Ken. Landscape, Culture and Heritage: hanging Perspectives in Asian Context. Tese (PhD in Philosophy). Deakin University, Victoria, 2017.
UNESCO. Recomendação de Nairóbi sobre a salvaguarda dos conjuntos históricos e da sua função na vida contemporânea. Nairóbi, 1976. In: LOPES, Flávio; CORREIA Miguel. Património cultural, critérios e normas internacionais de Proteção. Lisboa: Caleidoscópio, 2014. p. 207-220.
UNESCO. Recommendation on the Historic Urban Landscape. Paris, 2011. Disponível em: https://tinyurl.com/mrfvpb7t. Acesso em: 10 nov. 2023.
VASCONCELLOS, Sylvio. Vila Rica: formação e desenvolvimento, residências. São Paulo: Perspectiva, 1977.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcela Maciel Santana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).