“All we see is something Else”: subjectivity and reality in Pessoa's Faust
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v8i15p89-101Keywords:
Faust, Fernando Pessoa, subjectivityAbstract
Faust and his bond with the devil is a long-living theme, since it is possible to link the Doctor's character with Simon Magus, a character in the New Testament. Following the recurrence of such theme allows us to observe important changes when it comes to the relation between Divine and Human, the natural and supernatural worlds, as well as Good and Evil. The turning point of the theme was Christopher Marlowe's Faust, a play written in the 16th century, in which Faust declares that Hell is the place where one stands. Some centuries later Fernando Pessoa would contribute to the significant deepening of the image constructed by Marlowe – and, to a certain extent, developed by Goethe – when he transferred Faust's problem from an objective to a subjective perspective. Instead of investing in the character's physical laceration by the devil, at the moment when his soul is taken, due to the enforcement of the pact, Pessoa's Faust has a lacerated soul, he is someone tormented by the keen conscience concerning the limits of conscience, someone to whom the lust for knowledge is useless because he knows that everything in the Universe is limited, our condition as individuals to begin with: to look at an external world from an internal, subjective point of view would never be enough to cover any idea of totality. At the same time, he is aware of the inexistence of such external world. This paper aims to investigate Pessoa's contribution to Faust's theme, as the Portuguese author transfers it to the problematic of the subject and its relation to reality.
Downloads
References
CABRAL MARTINS, Fernando (org.). Dicionário de Fernando Pessoa e do Modernismo Português. Lisboa: Editorial Caminho, 2008.
GOETHE, Johann W. Fausto. Trad. João Barrento. Lisboa: relógio d'água, 2013.
MARLOWE, Christopher. Doctor Faustus. New York/London: Norton, 2005.
PESSOA, Fernando. Fausto. Tragédia subjectiva. Lisboa: Presença, 1988. Estabelecimento do texto por Teresa Sobral Cunha.
WATT, Ian. Mitos do individualismo moderno. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Patrícia da Silva Cardoso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O(s) autor(es) declara(m) automaticamente ao enviar um texto para publicação na revista Desassossego que o trabalho é de sua(s) autoria(s), assumindo total responsabilidade perante a lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998, no caso de plágio ou difamação, obrigando-se a responder pela originalidade do trabalho, inclusive por citações, transcrições, uso de nomes de pessoas e lugares, referências histórias e bibliográficas e tudo o mais que tiver sido incorporado ao seu texto, eximindo, desde já a equipe da Revista, bem como os organismos editoriais a ela vinculados de quaisquer prejuízos ou danos.
O(s) autor(s) permanece(m) sendo o(s) detentor(es) dos direitos autorais de seu(s) texto(s), mas autoriza(m) a equipe da Revista Desassossego a revisar, editar e publicar o texto, podendo esta sugerir alterações sempre que necessário.
O autor(s) declara(m) que sobre o seu texto não recai ônus de qualquer espécie, assim como a inexistência de contratos editoriais vigentes que impeçam sua publicação na Revista Desassossego, responsabilizando-se por reivindicações futuras e eventuais perdas e danos. Os originais enviados devem ser inéditos e não devem ser submetidos à outra(s) revista(s) durante o processo de avaliação.
Em casos de coautoria com respectivos orientadores e outros, faz-se necessária uma declaração do coautor autorizando a publicação do texto.
Entende-se, portanto, com o ato de submissão de qualquer material à Revista Desassossego, a plena concordância com estes termos e com as Normas para elaboração e submissão de trabalhos. O não cumprimento desses itens ou o não enquadramento às normas editoriais resultará na recusa do material.