REPRESENTATIONS OF THE FEMININE: ANTÔNIO VIEIRA AND THE ARCHETYPES DOCTRINE - PANDORA, EVE AND AVE MARIA
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v9i18p20-29Keywords:
Feminine archetypes, Father António Vieira, Literature and ReligionAbstract
Over the history of culture and religions, it is evident that the reference to the women have been retaken in many artistic expressions. The livingness, or should we say, survival of the feminine has conditioned itself to many types of representation – from the Greco-Roman origin to the Orthodox Catholicism or, in other words, from Pandora to Eva, and, in between times shaping the image of Virgin Mary. In this communication, we will propose the choose of a moment particularly interesting in the Luso-Brazilian literary historiography, by examining a sermon from Antonio Vieira, one of the most admired orators in the seventeenth century, fully directed to the women, in order to illustrate the representations of the feminine under Christianity. More specifically, we will analyze a sermon preached in 1651 for the religious women of Patriarca São Bernardo, from the Convento das Odivelas, in Portugal; its unity of sense, operated by the pragmatic logic, stablishes a critics over the habits of the nuns, who used to spent many hours in front of the mirror, considered by the preacher as a metonym of the ‘silent demon’, more daring than any other demon, even the persuasive serpent in Heaven. From this supposition, we can glimpse dislocations and recycles from the conceptual symbolism of hybris as unmeasured, as Vieira continually stablishes relations with the pagan world, demonstrating that the actions of the nouns are horrible, because they origin from two censurable trends: on one hand, these actions are an inheritance from Eva and, at the same time, are reprehensible, because they respond to an antiSocratic practice, full of exaggerations and non-moralizations. In this lecture, hybris symbols itself under vanitas – the vanities and futilities – reflected in the mirror as a disagreement between life in the cloister and the costumes of a nun, who exceeds the limits of behavior when she endeavors embellishment of body and forgets to embellish the soul.Downloads
References
REFERÊNCIAS:
ALCIATO, Andrea. Emblemas. Edición de Santiago Sebastián. Madrid: Akal, 1993.
AUERBACH, Erich. Adão e Eva. In: Mímesis: a representação da realidade na literatura ocidental. São Paulo: Perspectiva, 2013.
DELUMEAU, Jean. História do medo no Ocidente (1300-1800). Tradução de Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ouvris Vénus: nudité, revê, cruauté. Paris: Gallimard, 1999.
DIDI-HUBERMAN, Georges. L’ image ouvert: motifs de l’incarnation dans les arts visuels. Paris: Gallimard, 2007
HANSEN, João Adolfo. “Pedra e cal: o amor freirático na sátira luso-brasileira do século XVII”. In: Destiempos. México, Distrito Federal, marzo-abril 2008, Año 3, número 14, p. 554-565.
OLIVEIRA, Ana Lúcia de. “Entre o demônio mudo e as mulheres: Antônio Vieira e a crítica à vaidade feminina. In: Atas do XII Seminário Nacional e VI Seminário Internacional Mulher e literatura, UFRN, setembro, 2009.
PANOFSKY, Dora e Erwin. A caixa de pandora: as transformações de um símbolo mítico. Tradução de Vera Pereira. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
SILVA, Felipe Lima da. Imagem encarnada: encenações da mística plástica na sermonística de Antônio Vieira. In: Linguagem em (Re)vista. Vol. 10, n. 19. Niterói, jan.-jun./2015, p. 67-84. Disponível em: http://www.filologia.org.br/linguagememrevista/19/04.pdf
VIEIRA, Antônio. “Sermão do Demônio mudo”. In: Obra completa Padre Antônio Vieira: Sermões da Quaresma. vol. 3, Tomo II, São Paulo: Edições Loyola, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Felipe Lima da Silva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O(s) autor(es) declara(m) automaticamente ao enviar um texto para publicação na revista Desassossego que o trabalho é de sua(s) autoria(s), assumindo total responsabilidade perante a lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998, no caso de plágio ou difamação, obrigando-se a responder pela originalidade do trabalho, inclusive por citações, transcrições, uso de nomes de pessoas e lugares, referências histórias e bibliográficas e tudo o mais que tiver sido incorporado ao seu texto, eximindo, desde já a equipe da Revista, bem como os organismos editoriais a ela vinculados de quaisquer prejuízos ou danos.
O(s) autor(s) permanece(m) sendo o(s) detentor(es) dos direitos autorais de seu(s) texto(s), mas autoriza(m) a equipe da Revista Desassossego a revisar, editar e publicar o texto, podendo esta sugerir alterações sempre que necessário.
O autor(s) declara(m) que sobre o seu texto não recai ônus de qualquer espécie, assim como a inexistência de contratos editoriais vigentes que impeçam sua publicação na Revista Desassossego, responsabilizando-se por reivindicações futuras e eventuais perdas e danos. Os originais enviados devem ser inéditos e não devem ser submetidos à outra(s) revista(s) durante o processo de avaliação.
Em casos de coautoria com respectivos orientadores e outros, faz-se necessária uma declaração do coautor autorizando a publicação do texto.
Entende-se, portanto, com o ato de submissão de qualquer material à Revista Desassossego, a plena concordância com estes termos e com as Normas para elaboração e submissão de trabalhos. O não cumprimento desses itens ou o não enquadramento às normas editoriais resultará na recusa do material.