THE FEMININE WRITING IN FAZES - ME FALTA : DEAD BODY, DECONSTRUCTED CORPUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v9i18p85-100

Keywords:

Feminine Writing, Inês Pedrosa, deconstruction, woman-narrative

Abstract

The present study aims to present how in the work Fazes-me falta, written by Inês Pedrosa, one of the most significative voices of the Contemporary Portuguese Literature, the author, making use of the feminine writing, undertakes a critique of the condition of women in our present context while bringing this condition closer to the process of deconstruction of the novel. In other words, it aims to observe the fusion that is established between the body of the female character and the narrative corpus in its process of (de)construction. Exploratory and bibliographical, and making use of the feminine writing, the research reveals a questioning narrative of the official paradigm and the configuration of a woman-narrative, marked by incompleteness and fragmentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Diana Navas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP)
    Pós-doutora pela Universidade de Aveiro e doutora em Literatura Portuguesa pela Universidade de São Paulo. Atua como professora no Programa de Estudos Pós-Graduados da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Suas pesquisas concentram-se nas tendências da literatura portuguesa contemporânea, mais especificamente, nos romances de António Lobo Antunes. Dentre suas produções, destacam-se: Narcisismo discursivo e metaficção – Lobo Antunes e a revolução do romance (2009) e Figurações da escrita (2013).
  • Telma Regina Ventura, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP)

    Mestranda em Literatura e Crítica Literára pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), cuja dissertação intitula-se: "Narradoras e Narrativas: A escrita intertextual de Inês Pedrosa".

    Pesquisadora bolsista CAPES, o escopo da pesquisa contempla as Literaturas de Língua Portuguesa Contemporâneas, com ênfase nas seguintes temáticas: Prosa Poética ; (Neo)Barroco ; Diálogo Interartes ; Literatura Fantástica ; Erotismo.

References

PEDROSA, Inês. Fazes-me Falta. São Paulo: Planeta, 2003.

BARTHES, Roland. O Prazer do Texto. São Paulo: Perspectiva, 2013.

BATAILLE, Georges. O Erotismo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

BRANCO, Lúcia Castello. A Traição de Penélope: Uma Leitura da Escrita Feminina da Memória. Tese de Doutorado – UFMG, Belo Horizonte, 1990.

______. O que é Escrita Feminina. São Paulo: Brasiliense, 1991.

DIAS, Maria Heloísa Martins. “O Mestre, de Ana Hatherly: Uma insólita aprendizagem”. São José do Rio Preto, UNESP: Revista Ângulo, 125, Abr.-Set., 2011. p.98-105. Disponível em: http://www.fatea.br/seer/index.php/angulo/article/viewFile/801/564.

GOMES, Álvaro Cardoso. A Voz Itinerante. São Paulo: Edusp, 1993.

REAL, Miguel. O Romance Português Contemporâneo: 1950-2010. Lisboa: Editorial Caminho, 2012.

SIMÕES, Maria de Lourdes N. “Para não dizer que não falei dos cravos”. IN: ____. As Razões do Imaginário – Comunicar em Tempos de Revolução. Salvador: UESC, 1997.

Published

2018-04-05

How to Cite

Navas, D., & Ventura, T. R. (2018). THE FEMININE WRITING IN FAZES - ME FALTA : DEAD BODY, DECONSTRUCTED CORPUS. Revista Desassossego, 9(18), 85-100. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v9i18p85-100