IN THE POEM’S SPACE: THE PRESENCE OF THE REAL

Authors

  • Nathália Macri Nahas Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v9i18p101-115

Keywords:

Sophia de Mello Breyner Andresen, Poetry, Photography

Abstract

Through the analysis of “No poema”, by the Portuguese Poet Sophia de Mello Breyner Andresen, this text proposes a comparative reading made by the notion about poetry and the photography, exposing the Poet’s vision about creating a poem like a search for the real. According to this idea, the poem appears as a presentification agent of the world and, for this reason, it allows us to see, to feel, connecting us to the real elements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Nathália Macri Nahas, Universidade de São Paulo (USP)
    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Literatura Portuguesa, do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas, na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - FFLCH/USP

References

ANDRESEN, Sophia de Mello Breyner. “Poesia e realidade”. Colóquio – Revista de Artes e Letras, Lisboa, n. 08, 1960 p. 53-54. __________. «Poesia e revolução». In: _________. O Nome das Coisas. 1. ed. Lisboa: Moraes Editores, 1977, p. 77-80. __________. “Sophia de Mello Breyner Andresen: ‘Escrevemos poesia para não nos afogarmos no cais... ’”. In: JL- Jornal de Letras, Artes e Ideias, Lisboa, nº 26, p. 2-5, 16 fev 1982. Entrevista concedida a Maria Armanda Passos. __________. Obra poética. Edição de Carlos Mendes de Sousa. 2. ed. Alfragide: Editorial Caminho, 2011. BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Trad. Júlio Guimarães. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 1984. BELCHIOR, Maria de Lourdes. “Itinerário poético de Sophia”. In: Colóquio-Letras, Lisboa, n. 89, jan 1986, p. 36-42. BERGER, John. Wayf of seeing. Londres: Penguin Books, 1972. BOURDIEU, Pierre; BOURDIEU, Marie-Claire. “O camponês e a fotografia”. In: Revista de Sociologia e Política, Curitiba, n. 26, jun 2006, p. 31-39. GUSMÃO, Manuel. Tatuagem e palimpsesto: da poesia de alguns poetas e poemas. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010. INWOOD, Michael. Dicionário Heidegger. Trad. Luísa Buarque de Holanda. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002. LOURENÇO, Eduardo. “Para um retrato de Sophia”. In: ANDRESEN, S. M. B. Antologia. 4. ed. Lisboa: Moraes, 1975. MAGALHÃES, Joaquim Manuel. Rima pobre. Lisboa: Editorial Presença, 1999.

MITCHELL, W. J. Thomas. Iconology: image, text, ideology. Chicago: The University of Chicago Press, 1986. POMA, Paola. “Sophia e as Coisas do Mundo”. In: Revista Ângulo, Lorena, n. 125-126, set 2011, p. 106-109. __________. “Um Olhar sobre as Cidades: Brasília, Lisboa e Roma”. In: Revista TriceVersa, Assis, v. 1, n. 2, nov 2007, p. 3-15. SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004

Published

2018-04-05

How to Cite

Nahas, N. M. (2018). IN THE POEM’S SPACE: THE PRESENCE OF THE REAL. Revista Desassossego, 9(18), 101-115. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v9i18p101-115