"That the work/ do not oppose/ to life”: tensions between testimony and pretending in the poetic construction of Adília Lopes/Maria José

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v12i22p94-112

Keywords:

Modern and contemporary portuguese poetry, Portuguese poetry, Author, Adília Lopes, Tensions

Abstract

ABSTRACT: In this article, discuss the relations between author and literary work in view of Adília Lopes poetics, pointing to approaches and tensions. At first, the attempt to approach the subject of experience and the lyrical subject in the poetic text, to paste the “naked text” to the “naked face” of the author, to sew the ruptures is highlighted. In a second moment, this image is nuanced, the language is metamorphosed into a mask that “chews” and swallows the subject of experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ian Anderson Maximiano Costa, Universidade Federal de Minas Gerais

    Mestrando em Teoria Literária e Literatura Comparada do Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários da Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil. Licenciado em História pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Brasil. Bacharel em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil.

References

BARTHES, Roland. A morte do autor. In. BARTHES, Roland. O rumor da língua. Trad. Mário Laranjeira. São Paulo: Brasiliense, 1988. p. 66-70.

FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna: da metade do século XIX a meados do século XX. Trad. Marise M. Curioni. São Paulo: Duas Cidades, 1978.

HAMBURGER, Michael. A verdade da poesia: tensões na poesia moderna desde Baudelaire. Trad. Alípio Correia de Franca Neto. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau a internet. Trad. Jovita Maria Gerheim; Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

LOPES, Adília. Aqui estão as minhas contas: antologia poética de Adília Lopes; prefácio e seleção Sofia de Souza Silva. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

LOPES, Adília. “Entrevista com Adília Lopes” [concedida a Américo António Lindeza Diogo]. In: Inimigo Rumor: Revista de Poesia, n°. 10, Rio de Janeiro: 7Letras, 2010. p.18-23.

MARTELO, Rosa Maria. “Adília Lopes – ironista”. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 8, n. 15, p. 106-116, 2º sem. 2004.

MARTELO, Rosa Maria. “A luva e a mão (uma história de salvação)”. eLyra: Revista da Rede Internacional Lyracompoetics, n. 14, p. 49-65, 21 dez. 2019.

MARTELO, Rosa Maria. “As Armas Desarmantes de Adília Lopes”. Didaskalia, v. 40, n. 2, p. 207-222, 1 jun. 2010.

VALÉRY, Paul. “Poesia e pensamento abstrato”. In. VALÉRY, Paul. Variedades. Trad. Maiza Martins de Siqueira. Organização e introdução de João Alexandre Barbosa. São Paulo: Iluminuras, 1997.p. 201-217.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Fernando Pessoa: aquém do eu, além do outro. 3.ed. rev. e ampl. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

PESSOA, Fernando. Obra Poética de Fernando Pessoa: volume 1/Fernando Pessoa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.

PESSOA, Silvana; MOREIRA, Wagner. A mão mais inundada – Ensaios sobre poesia portuguesa moderna e contemporânea. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2018.

PINTO, Madalena Vaz. “Testemunho e fingimento: duas formas de entender a escrita”. Revista Desassossego, [S. l.], v. 8, n. 15, p. 116-126, 2016. DOI: 10.11606/issn.2175-3180.v8i15p116-126. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/desassossego/article/view/119180. Acesso em: 12 out. 2020.

SILVA, Sofia de Sousa. “Escolhemos continuar”: Adília Lopes e a memória da poesia. In: LOPES, Adília. Aqui estão as minhas contas: antologia poética de Adília Lopes. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

SILVA, Sofia de Sousa. Reparar brechas a relação entre as artes poéticas de Sophia de Mello Breyner Andresen e Adília Lopes e a tradição moderna. Tese de doutorado. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2007. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=10676@1. Acesso em: 11 de Julho de 2020.

Published

2020-12-29

How to Cite

Costa, I. A. M. (2020). "That the work/ do not oppose/ to life”: tensions between testimony and pretending in the poetic construction of Adília Lopes/Maria José . Revista Desassossego, 12(22), 94-112. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v12i22p94-112