The priest and the knight’s martyrdom: perspectives on “dying for one’s faith” in Gil Vicente and in José de Anchieta

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v12i23p117-132

Keywords:

Gil Vicente, José de Anchieta, Religious drama, Death, Salvation

Abstract

The theme of death – and what happens after it – is recurring in European medieval art. Portuguese drama at this time, having found its heyday in Gil Vicente, also finds in the master a discussion on different kinds of souls, deaths and fates. Few decades later, on the other side of the Atlantic Ocean, the Portuguese colony in America saw the Jesuit priest José de Anchieta perform, with the help of other priests and also natives, plays which discussed the theme too. This paper casts its eyes over the eternal consequences of religious martyrdom. To die for the catholic faith seems to guarantee not only admittance to Heaven, but also some sort of prestige before divine representatives. We intend to analyze two plays: Auto da Barca do Inferno, by Gil Vicente, in which four Templar Knights are received with honors by the Angel in the boat, and Diálogo de Pero Dias mártir, by José de Anchieta, in which a Jesuit martyred on the high seas talks to Christ Himself. What we propose is to perceive dialogical relations between the two texts: their insertion in the same theatrical tradition and the establishment of the same 16th century Catholic Christian moral.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marina Gialluca Domene, Universidade de São Paulo

    Mestre em Literatura Portuguesa e Graduada em Letras (Português-Inglês) pela Universidade de São Paulo.

References

ANCHIETA, José de. Poemas – Manuscritos do século XVI, em português, castelhano, latim e tupi. Transcrição, tradução e notas de M. de L. de Paula Martins. São Paulo: Museu Paulista, 1954.

ANCHIETA, José de. Teatro de Anchieta; introdução, notas e tradução de Armando Cardoso. São Paulo: Edições Loyola, 1977.

BERNARDES, José Augusto Cardoso. Revisões de Gil Vicente. Coimbra: Angelus Novus, 2003.

BORBA FILHO, Hermilo. História do teatro. Rio de Janeiro: Livraria-Editôra da Casa do Estudante do Brasil, 1950.

COSTA, Dalila Pereira. Gil Vicente e sua época. Lisboa: Guimarães Editores, 1989.

CYMBALISTA, Renato. Sangue, ossos e terras: Os mortos e a ocupação do território luso-brasileiro – séculos XVI e XVII. 2006. 428p. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo - Doutorado em Concentração, História e Fundamentos da Arquitetura e Urbanismo. Universidade de São Paulo.

ECO, Umberto. O nome da rosa. Rio de Janeiro; São Paulo: Editora Record, 2019.

MINOIS, Georges. História do riso e do escárnio. São Paulo: Editora UNESP, 2003.

SARAIVA, José Antonio. Poesia e drama: Bernardim Ribeiro, Gil Vicente, Cantigas de Amigo. Lisboa: Gradiva, 1990.

TEYSSIER, Paul. Gil Vicente: o autor e a obra. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, 1985.

VICENTE, Gil. Autos; organização, apresentação e ensaios de Cleonice Berardinelli. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2012.

Published

2020-12-29

How to Cite

Domene, M. G. (2020). The priest and the knight’s martyrdom: perspectives on “dying for one’s faith” in Gil Vicente and in José de Anchieta. Revista Desassossego, 12(23), 117-132. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v12i23p117-132