Pessoa and the heteronym

didiactic sequence proposal

Authors

  • André Barbosa de Macedo FFLCH/USP
  • Brenda Salazar UFPA

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v13i25p257-278

Keywords:

Heteronym, Didactic sequence, High school, Fernando Pessoa

Abstract

The aim of the paper – based on “The right to literature” (CANDIDO, 2004) – is to propose a didactic sequence for the heteronymy of Fernando Pessoa based on his own theory (PESSOA, 2012; SOUSA, 2015; GAGLIARDI, 2010). This didactic sequence seeks to present the complex ensemble of Pessoan poetry in an accessible way and is aimed at last grade high school students in public schools. In this sense, in addition to mentioning relevant critical readings – Lourenço (2003), Gil (1987), Seabra (1991), Sena (2000), Perrone-Moisés (2001) –, proposals from books organized by Rojo and Cordeiro (2004) and Moura (2012) are taken as reference.

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Author Biographies

  • André Barbosa de Macedo, FFLCH/USP

    Possui graduação em Letras (bacharelado e licenciatura) e em Filosofia (bacharelado e licenciatura), mestrado em Educação (2010) e Doutorado em Letras/Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo (2015). Cursou também graduação em Letras/Alemão (bacharelado e licenciatura) na Universidade de São Paulo - frequentou até o quarto ano, não concluiu a habilitação. Realizou período sanduíche na Universidade Livre de Berlim (FU-Berlin) para pesquisas no âmbito da Teoria Literária e da Literatura Comparada. É professor da Universidade Federal do Pará (Letras/Português). Principais áreas de interesse e de atuação: Literatura Brasileira, Teoria Literária, Literatura Comparada, Literatura dos Séculos XX e XXI, Ensino-aprendizagem (de Literatura, de Português e de Línguas Estrangeiras)

  • Brenda Salazar, UFPA

    Graduação em Letras/Português (Universidade Federal do Pará). Integrante do grupo de pesquisa e de extensão Teoria Literária e repertório crítico: a leitura literária na escola pública (grupo registrado no CNPq)

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Published

2021-12-28

How to Cite

Macedo, A. B. de, & Salazar, B. (2021). Pessoa and the heteronym: didiactic sequence proposal. Revista Desassossego, 13(25), 257-278. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v13i25p257-278