Eurico, o presbítero in the literature courses of Canon Fernandes Pinheiro and Sotero dos Reis: literature teaching, identity and cultural memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v15i30p252-273

Keywords:

Literary historiography, Textbook, Literature teaching, Cultural memory, Eurico, o presbítero

Abstract

This paper proposes a reading of the exhibition of the work Eurico, o presbítero, by Alexandre Herculano in the didactic productions of literature history by Canon Joaquim Caetano Fernandes Pinheiro (Elementary Course of National Literature) and Francisco Sotero dos Reis (Course of Portuguese and Brazilian Literature). It is intended to make a critical analysis of this historiographical production as a space for the constitution of cultural memory and affirmation of literary nationality in constant tension with the Portuguese cultural heritage in the scenario of Brazilian literature in the second half of the 19th century. For this purpose, the focus on the discourse about Alexandre Herculano's novel by these authors may become capable of revealing certain implicit or incongruous aspects of the project for the construction of a national cultural identity inspired by romanticism: in the way of representing this contemporary work to these critics, and in its historical and epic character as a point of support for the distortion of this representation and appropriation of its mythical content. These courses are productions of teachers, specifically aimed at teaching literature. These courses are productions of teachers, specifically aimed at teaching literature. Therefore, an attempt is made to draw an overview of the insertion of the courses in this context, as well as an understanding of the consonance of their pedagogical proposals with their critical and historiographical orientation, in addition to a view for their teaching strategies. This analysis will be supported by historiographic researches on reading, textbooks and literature teaching in the 19th century Brazil: works such as Regina Zilberman and Marisa Lajolo`s production on the formation of reading in the country (1996). And also, by theoretical contributions about the formation of the literary canon and cultural memory, with attention to the productions of Antonio Candido (2000) and Aleida Assmann (2011), respectively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luís Fernando Portela, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutorando em Letras na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestre em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Graduado em Letras - Habilitação em Língua Portuguesa, Língua Inglesa e Respectivas Literaturas pela Universidade de Passo Fundo.

References

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Trad. Paulo Soethe. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

ASSMANN, Jan. Religión y memoria cultural. Diez estudios. Trad. Marcelo G. Burello e Karen Saban. Buenos Ayres: Lilmod, Libros de la Araucaria, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

CANDIDO, Antonio. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. 6. ed. Belo Horizonte: Editora Itatiaia Ltda, 2000. v. 2.

HERCULANO, Alexandre. Eurico, o presbítero. São Paulo: Cultrix, 1972.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1996.

MELO, Carlos Augusto de. A formação das histórias literárias no Brasil: as contribuições de Cônego Fernandes Pinheiro (1825-1876), de Ferdinand Wolf (1796-1866) e Sotero dos Reis (1800-1871). Tese (Doutorado em Letras) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

PINHEIRO, Joaquim Caetano Fernandes. Curso elementar de litteratura nacional. Rio de Janeiro: Livraria B. L. Garnier, 1862.

RAZZINI. Marcia de Paula Gregório. O espelho da nação: A Antologia Nacional e o ensino de português e de literatura. 2000. Tese (Doutorado em Letras) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

REIS, Francisco Sotero dos. Curso de litteratura portugueza e brazileira. São Luís: Typ. de B. de Mattos, 1866. v. 1.

REIS, Francisco Sotero dos. Curso de litteratura portugueza e brazileira. São Luís: Typ. de B. de Mattos, 1867. v. 2.

REIS, Francisco Sotero dos. Curso de litteratura portugueza e brazileira. São Luís: Typ. de B. de Mattos, 1867. v. 3.

REIS, Francisco Sotero dos. Curso de litteratura portugueza e brazileira. São Luís: Typ. de B. de Mattos, 1868. v. 4.

REIS, Francisco Sotero dos. Curso de litteratura portugueza e brazileira. São Luís: Typ. do Paiz, 1873. Tomo 5.

SOUZA, Ana A. Arguelho de. “Ensino de Língua e Literatura no Brasil do Século XIX: o Curso Elementar de Literatura Nacional e as Postillas de Rethorica e Poetica utilizados no Imperial Colégio De Pedro II”. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 12, n. 1, p. 15-28, jan./jun. 2013.

WEBER, João Ernesto. Historiografia literária e literatura nacional. In.: SANSEVERINO, Antonio; SIMON, Cátia; ARAÚJO, Homero (Orgs.). Prestando contas: pesquisa e interlocução em literatura brasileira. Porto Alegre: Saga-D.C. Luzzatto, 1996.

WOLF, Ferdinand. O Brasil Literário. Trad. Jamil Almansur Haddad. Rio de Janeiro: Companhia Editora Nacional, 1955.

Published

2023-12-31

How to Cite

Portela, L. F. (2023). Eurico, o presbítero in the literature courses of Canon Fernandes Pinheiro and Sotero dos Reis: literature teaching, identity and cultural memory. Revista Desassossego, 15(30), 252-273. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v15i30p252-273