(Obs)cena e espetáculo em Carolina Maria de Jesus: reflexões a partir de seus manuscritos inéditos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2021.35103.001

Keywords:

Carolina Maria de Jesus, Manuscripts, Contemporaneity, Postmodernity, Contemporary subjectivities, Subaltern studies

Abstract

This article examines unpublished manuscripts of Carolina Maria de Jesus produced between 1958 and 1962 that depict emerging conflicts regarding her professionalization as an “author” in the publishing project set in motion by her best-seller. It is a struggle between the lapidary outlook of a “slum dweller” – as a first-person witness and “reporter” – and her prismatic desire for creative writing, in many ways “detached” from her more immediated referents. This investigation seeks to characterize (a) post-modernity/contemporaneity appertaining to peripheral subjectivities in the intersections of gender, race, and class, in view of the disarticulation of time and of linear narratives (Agamben, 2009); (b) the exacerbation of the scopic exercise (Santiago, 2002); and (c) the overall effects of this intensification as translated by phantasmatic subjectivities in a rapid process of alienation, reification, and spectacularization (Lukács, 2003).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Trad. Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.

AVELAR, I. The Untimely Present: Postdictatorial Latin American Fiction and the Task of Mourning. Durham; London: Duke UP, 1999.

BARCELLOS, S. (Org.) Vida por escrito: guia do acervo de Carolina Maria de Jesus. Rio de Janeiro e Sacramento: Bertolucci, 2015.

BARCELLOS, S. Portal biobibliográfico de Carolina Maria de Jesus. s.n.: s.d. Disponível em: <https://www.vidaporescrito.com/>.

BENJAMIN, W. O narrador. In: Portal biobibliográfico de Carolina Maria de Jesus. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7.ed. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994a. p.197-221. (Obras escolhidas v.1)

BENJAMIN, W. Sobre o conceito de história. In: Portal biobibliográfico de Carolina Maria de Jesus. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7.ed. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994b. p.222-32. (Obras escolhidas v.1)

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Portal biobibliográfico de Carolina Maria de Jesus. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7.ed. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994c. p.165-96. (Obras escolhidas v.1)

CANDIDO. A. A Revolução de 30 e a cultura. In: Portal biobibliográfico de Carolina Maria de Jesus. A educação pela noite e outros ensaios. 3.ed. São Paulo: Ática, 2003. p.181-98.

GUMBRECHT, H. U. Conferência “Second order observation historicized – an epistemological frame Narrative”, proferida em 5.9.2015. Disponível em: <https://schloss-post.com/second-order-observation-historicized/>. Acesso em: 3 abr. 2019.

HOMERO. Ilíada. Trad. Manuel Odorico Mendes. Disponível em: < http://pt.wikisource.org/wiki/Anexo:Imprimir/Il%C3%ADada_(Odorico_Mendes)> . Acesso em: 3 jan. 2012.

JESUS, C. M. de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 8.ed. São Paulo: Ática, 2006.

JESUS, C. M. Diário de Bitita. 2.ed. Sacramento, Bertolucci, 2007.

LUKÁCS, G. Narrar ou descrever? Contribuição para uma discussão sobre o naturalismo e o formalismo. In: ___. Ensaios sobre literatura. Coordenação e prefácio Leandro Konder. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965. p.43-94.

LUKÁCS, G. História e consciência de classe; estudos sobre a dialética marxista. Trad. Rodnei Nascimento. Rev. Kerina Jannini. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MEIHY, J. C. S. B. Os fios dos desafios: o retrato de Carolina Maria de Jesus no tempo presente. In: SILVA, V. G. da. (Org.) Artes do corpo: memória afro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2004. p.15-54.

LUKÁCS, G. Repaginando Carolina Maria de Jesus. In: CHIARA, A. et al. (Org.) Bioescritas/ biopoéticas corpo, memória e arquivos. Porto Alegre: Sulina, 2017. p.258-75.

MEIHY, J. C. S. B.; LEVINE, R. M. (Org.) Meu estranho diário. São Paulo: Xamã, 1996.

ROSITO, V. Cinema cidadão e gênero “denúncia”: o caso Cidade de Deus. Revista Rio de Janeiro, v.12, p.175, 2004.

SANTIAGO, S. O narrador pós-moderno. In: Revista Rio de Janeiro. Nas malhas das letras; ensaios. Rio de Janeiro: Rocco, 2002. p.44-60.

SANTIAGO, S. A democratização no Brasil (1979-1981); cultura versus arte. In: Revista Rio de Janeiro. O cosmopolitismo do pobre. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004. p.134-56.

SILVA, M. A. M. da. A descoberta do insólito: literatura negra e literatura periférica no Brasil (1960-2000). Campinas, 2011. Tese (Doutorado) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas.

Fontes

FUNDAÇÃO BIBLIOTECA NACIONAL. Divisão de Manuscritos. Coleção Vera Eunice. MS 565. Citação no corpo deste trabalho: FBN. DM. Coleção VE. MS 565 [data]

INSTITUTO MOREIRA SALLES. Coordenadoria de Literatura. Acervo Carolina Maria de Jesus. Cadernos 1 e 2. Citação no corpo deste trabalho: IMS. CL. Acervo CMJ. [indicação do caderno e páginas]

Published

2021-11-16

How to Cite

Rosito, V. (2021). (Obs)cena e espetáculo em Carolina Maria de Jesus: reflexões a partir de seus manuscritos inéditos. Estudos Avançados, 35(103), 7-26. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2021.35103.001