Convergences: Thinking about teaching and inequality with Scheffler, Patto, Bourdieu and Passeron

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36105.014

Keywords:

Educational inequality, Reproduction, Pedagogical relationship, Remote education

Abstract

Our text, and all those which are part of this dossier, is the result of efforts to highlight the books and authors that have become “classics” for each of us. Thus, the authors discussed here were chosen because they structure how we read, think and conceive both the world and the field to which we dedicated our research and reflection. In this article, we return to the reflections proposed by Maria Helena Souza Patto, Pierre Bourdieu and Jean-Claude Passeron on school inequality, and by Israel Scheffler on the underlying pedagogy that forges certain understandings about it. In the current moment, the emergence of a pandemic and its consequent social isolation require that schooling, if it is to continue, reinvents its practices, times and spaces, modifying the pedagogical relationship, the access to technology, our inherited cultural capital and the schooling of parents. All these are essential for educational success. In this context, reexamining the contributions of those authors proves to be a powerful exercise of reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZANHA, J. M. P. A questão dos pressupostos no discurso pedagógico. In: NAGLE, J. (Org.) Educação e linguagem – para um estudo do discurso pedagógico. São Paulo: Edart, 1976. p.83-97.

BEISIEGEL, C. A qualidade do ensino na escola pública. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BOURDIEU, P. Esboço de uma teoria da prática. Lisboa: Celta, 2006.

BOURDIEU, P. O racismo da inteligência. In: BOURDIEU, P. Questões de Sociologia. Petrópolis: Vozes, 2019. p.248-51.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J.-C. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2014.

CALVINO, Í. Por que ler os clássicos. São Paulo: Cia. das Letras, 2007.

CATANI, D. B.; GALLEGO, R. C. Avaliação. São Paulo: Ed. Unesp, 2009.

CATANI, D. B.; GALLEGO, R. C. Um percurso pelas ideias de pesquisa e de educação de José Mário Pires Azanha. In: CATANI, D. B.; GALLEGO, R. C. Escrevendo sobre universidade, campo educacional e história da educação. Curitiba: Brazil Publishing, 2020.

GIL, N. L.; LIMA, A. L. G. (Org.) O rendimento da escola brasileira em questão. São Paulo: Feusp, 2019.

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n.1, jan./jul. 2001.

KOHATSU, L. N. Prefácio à quarta edição da obra A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. In: PATTO, M. H. de S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4.ed. São Paulo: Intermeios, 2015.

MATOS, O. C. F. Paris 1968: As barricadas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1998.

NAGLE, J. Discurso pedagógico: uma introdução. In: ___. (Org.) Educação e linguagem – para um estudo do discurso pedagógico. São Paulo: Edart, 1976. p.11-42.

PATTO, M. H. S. O fracasso escolar como objeto de estudo: anotações sobre as características de um discurso. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.65, p.72-7, maio 1988.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4.ed. São Paulo: Intermeios, 2015.

PAULILO, A. L.; GIL, N. L. Fracasso escolar: debates sobre reprovação e evasão na escola brasileira no século. In: GIL, N. L.; LIMA, A. L. G. (Org.) O rendimento da escola brasileira em questão. São Paulo: Feusp, 2019.

ROSENTHAL, R.; JACOBSON, L. Profecias autorrealizadoras na sala de aula: as expectativas dos professores como determinantes não intencionais da capacidade intelectual dos alunos. In: PATTO, M. H. S. (Org.) Introdução à psicologia escolar. São Paulo: T. A. Queiroz, 1981.

SCHEFFLER, I. A linguagem da educação. São Paulo: Saraiva; Ed. da Universidade de São Paulo, 1974.

TRENTO, D. R. de S.; AMARAL, D. K. Quatro histórias de (re)provação escolar – Notas sobre os rumos das vidas de Ângela, Nailton, Augusto e Humberto. In: PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4.ed. São Paulo: Intermeios, 2015.

VALLE, I. R.; CATANI, D. B. Apresentação. Revista Linhas, Florianópolis, v.15, n.29, p.4-12, jul./dez. 2014.

Published

2022-06-03

How to Cite

Silva, J. de S., Silva, K. N. da, & Cândido, R. M. (2022). Convergences: Thinking about teaching and inequality with Scheffler, Patto, Bourdieu and Passeron. Estudos Avançados, 36(105), 237-254. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36105.014