"Thinking with" José Mário Pires Azanha about elaborating Brazil’s educational future

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36105.015

Keywords:

José Mário Pires Azanha, Brazilian pedagogical thought, Social justice in education, School life

Abstract

In the hopeless situation of devastation imposed upon the world’s population in 2020, concerns about the possible directions for education soon lead us to look for different proposals for an education based on values of care for humanity. This article discusses the educational thought of José Mário Pires Azanha and examines educational possibilities, formulations and actions he proposes in his theoretical production and professional activities. Azanha brings structuring elements to the debate about schools, pedagogical work, and the relations between teachers, students and educational research, as he anticipated the pedagogical commitment to social justice expressed by the universal access to education in São Paulo’s history. Bringing together thought and action, Azanha elaborates scientific propositions and policies based on a model of educational research and constitution of pedagogy that considers life and schoolwork as social constructions, valuing the autonomy of teachers and schools in developing an institution’s political pedagogical project. Thus, this study hopes to understand our classical pedagogical thought. The idea of “classic” is taken from Italo Calvino.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARELARO, L. R. G. A título de apresentação. Educação & Pesquisa, São Paulo, v.30, n.2, p.345-7, ago. 2004.

AZANHA, J. M. P. Escola de oito anos (a incompreensão pedagógica). In: CATANI, D. B. et al. Universidade, escola e formação de professores. 3.ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

AZANHA, J. M. P. Cultura escolar brasileira: um programa de pesquisas. Revista USP, São Paulo, n.8, p.65-9, dez./jan./fev. 1990/1991.

AZANHA, J. M. P. Melhoria do ensino e autonomia da escola. In: AZANHA, J. M. P. Educação: temas polêmicos. São Paulo: Martins Fontes, 1995a.

AZANHA, J. M. P. Autonomia da escola, um reexame. In: AZANHA, J. M. P. Educação: temas polêmicos. São Paulo: Martins Fontes, 1995b.

AZANHA, J. M. P. Considerações sobre o Regimento Comum das Escolas Municipais de São Paulo. In: AZANHA, J. M. P. Educação: temas polêmicos. São Paulo: Martins Fontes, 1995c.

AZANHA, J. M. P. Educação: temas polêmicos. São Paulo: Martins Fontes, 1995d.

AZANHA, J. M. P. Proposta pedagógica e autonomia da escola. In: CARVALHO, J. S. F. de. José Mário Pires Azanha. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010.

AZANHA, J. M. P. Uma ideia de pesquisa educacional. São Paulo: Edusp, 2011.

BOTO, C. Trilhas de um mestre: o legado político e pedagógico de José Mário Pires Azanha. In: BOTO, C. (Org.) Clássicos do pensamento pedagógico: olhares entrecruzados. Uberlândia: Edufu, 2019.

BOURDIEU, P. “Qu’est-ce que faire parler un auteur?” À propos de Michel Foucault. Sociétés & Représentations, Paris, v.2, n.3, p.13-18, 1996.

BOURDIEU, P. Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo Veinte Uno Editores, 1997.

BOURDIEU, P. Pierre Bourdieu entrevistado por Maria Andréa Loyola. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2002.

BURKE, P. O que é história do conhecimento? São Paulo: Editora Unesp, 2016.

CALVINO, Í. Por que ler os clássicos? São Paulo: Cia. das letras, 1993.

CARVALHO, J. S. F. “Democratização do ensino” revisitado. Educação & Pesquisa, São Paulo, v.30, n.2, p.327-34, maio/ago. 2004.

CARVALHO, J. S. F. José Mário Pires Azanha. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Editora Massangana, 2010.

CATANI, A. M. et al. As apropriações da obra de Pierre Bourdieu no campo educacional brasileiro, através de periódicos da área. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.17, p.63-85, maio/jun./jul./ago. 2001.

CORDEIRO, J. Um percurso pelas ideias de pesquisa e de educação de José Mário Pires Azanha. In: CORDEIRO, J. Escrevendo sobre universidade, campo educacional e história da educação. Curitiba: Brazil Publishing, 2020.

GORDO, N. Um educador em defesa da escola pública. Revista Educação – Edição especial Educadores Brasileiros. São Paulo: Editora Segmento. S.d.

MACHADO, N. J. José Mário Pires Azanha: a radicalidade de uma razão apaixonada. Educação & Pesquisa, São Paulo, v.30, n.2, p.325, ago. 2004.

PEREIRA, L. A escola numa área metropolitana. 2.ed. São Paulo: Pioneira, 1976.

Published

2022-06-03

How to Cite

Amparo, P. A. do, Lima, A. L. G., & Catani, D. B. (2022). "Thinking with" José Mário Pires Azanha about elaborating Brazil’s educational future. Estudos Avançados, 36(105), 255-270. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36105.015