Michel Foucault in (de)formations: On the classics and their uses in the history of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36105.017

Keywords:

History of education, Michel Foucault, Genealogy, Brazilian Journal of the History of Education

Abstract

The article focuses on genealogical history, highlighting the main categories mobilized by Michel Foucault and considered as alternative tools to produce meaning about diverse events. It then explores Foucault’s appropriations in the History of Education, from the set of articles published in the Revista Brasileira de História da Educação [Brazilian Journal of the History of Education] from 2001 to 2021. This course of analysis arose from the desire to think Foucault as a classic who, by undergoing (de)formations, can contribute to the emergence of other interpretative emphases in educational studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE JUNIOR, D. História: a arte de inventar o passado. Bauru: Edusc, 2007.

BLOCH, M. Apologia à história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos? São Paulo: Cia. das Letras, 1993.

CARVALHO, M. M. C. de; NUNES, C. Historiografia da educação e fontes. In: GONDRA, J. G. Pesquisa em educação no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

CHARTIER, R. O poder, o sujeito, a verdade. Foucault leitor de Foucault. In: CHARTIER, R. À beira da falésia: a história entre certezas e inquietudes. Porto Alegre: EDUFRGS, 2002a.

CHARTIER, R. “A quimera da origem”. Foucault, o Iluminismo e a Revolução Francesa. In: CHARTIER, R. À beira da falésia: a história entre certezas e inquietudes. Porto Alegre: EDUFRGS, 2002b.

CHARTIER, R. Escutar os mortos com os olhos. São Paulo. Estudos Avançados, v.24, n.69, 2010.

COLOMA, R. S. Who’s Afraid of Foucault? History, Theory, and Becoming Subjects. History of Education Quarterly. v.51, n.2, 2011.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008a.

FOUCAULT, M. Nietzsche, a Genealogia e a História. In: MACHADO, R. (Org.) Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 2008b.

FOUCAULT, M. O que é a crítica? Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2017.

FOUCAULT, M. Aula sobre Nietzsche. In: FOUCAULT, M. Aulas sobre a vontade de saber. São Paulo: Martins Fontes, 2018.

FUNARI, P. P. A.; SILVA, G. J da. Teoria da história. São Paulo: Brasiliense, 2008.

GONDRA, J. G. Paul-Michel Foucault – uma caixa de ferramentas para a história da educação. In: FARIA FILHO, L. M. de. (Org.) Pensadores sociais e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

GONDRA, J. G. Genealogia como exercício de contramemória: Afrânio Peixoto e a emergência da escola (1932-1942). Cadernos de História da Educação, v.19, n.2, p.377-91, 2020.

GONDRA, J. G.; KOHAN, W. (Org.) Foucault 80 anos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

HOROWICZ, R.; PY, L. A. Fracasso e acaso: uma reflexão sobre erros, acertos e o papel do aleatório em nossas vidas. Rio de Janeiro: Rocco, 2018.

HORTA, J. S. B. A pesquisa e o ensino de história da educação no Brasil: onde fica a política? In: SIMÕES, R. H. S.; GONDRA, J. G. (Org.) Invenções, tradições e escritas da história da educação. Vitória: Edufes, 2012.

LE GOFF, J. Foucault e a “nova história”. São Paulo: USP. Plural, Sociologia, n.10, p.197-209, 2003.

MACHADO, R. Impressões de Michel Foucault. São Paulo: N-1 Edições, 2017.

RAGO, M. Foucault um pensamento desconcertante – o efeito Foucault na historiografia brasileira. São Paulo: USP. Tempo Social, v.7, n.1-2, p.67-82, 1995.

RAGO, M. As marcas da pantera, 25 anos depois. Cadernos de História da Educação, v.19, n.2, p.319-34, 2020.

RESENDE, H. A genealogia de Michel Foucault e a história como diagnóstico do presente: elementos para a História da Educação. Cadernos de História da Educação, v.19, n.2, p.335-44, 2020.

REVEL, J. Proposições – Ensaios de história e historiografia. Rio de Janeiro: Eduerj, 2009.

RAGO, M. História e historiografia – Exercícios críticos. Curitiba: EDUFPR, 2010.

RODRIGUES, H. B. C. Michel Foucault na imprensa brasileira durante a ditadura militar – os “cães de guarda”, os “nanicos” e o jornalista radical. Psicologia & Sociedade, v.24, 2012.

RODRIGUES, H. B. C. Ensaios sobre Michel Foucault no Brasil. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.

SILVA, J. C. S.; LEMOS, D. C. de A. A História da Educação e os desafios de investigar outros presentes: algumas aproximações. In: FERREIRA, M. S.; XAVIER, L. N.; CARVALHO, F. G. (Org.) História do currículo e história da educação: interfaces e diálogos. Rio de Janeiro: Mauad; Faperj, 2013.

SILVA, T. T. da. (Org.) O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994.

VALIN, P.; CHAUVIN, P. Combates pela História do Brasil: uma resposta ao revisionismo histórico. Folha de São Paulo. 2019. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/09/o-revisionismo-historico-e-a-desinformacao.shtml>. Acesso em: 2 jan. 2021.

VEYNE, P. Como se escreve a história. Brasília: Ed. UnB, 1998.

VEYNE, P. Foucault – Sa pensée, sa personne. Paris: Albin Michel, 2008.

VIEIRA, C. E.; GONDRA, J. G. Revista Brasileira de História da Educação: trajetória e os desafios da internacionalização (2001-2014). History of Education & Children’s Literature. v.X, p.13-21, 2015.

Published

2022-06-03

How to Cite

Silva, J. C. S., & Gondra, J. G. (2022). Michel Foucault in (de)formations: On the classics and their uses in the history of education. Estudos Avançados, 36(105), 287-304. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36105.017