“Brazilian Cinema and Social Reality”, by Paulo Emílio Salles Gomes
DOI:
https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2023.37107.008Keywords:
Cinema, Criticism, Brazilian cinema, Paulo Emílio, Antonio CandidoAbstract
The aim of this article is to comment on the conference “Brazilian Cinema and Social Reality,” written in the early 1960s by Paulo Emílio Salles Gomes. More specifically, it seeks to identify the tensions that pervade the work of the film critic from São Paulo in a period marked by the emergence of a new type of cinema production and by discussions on the country’s economic development. Significantly, the conference borrows from Formação da literatura brasileira, by Antonio Candido de Mello e Souza, presenting a particular kind of “new awareness” about Brazilian cinema, its situation and possibilities.
Downloads
References
Cinemateca Brasileira, Arquivo Paulo Emilio Salles Gomes: PE/PI (Produção Intelectual) 0193, 0211, 0268, 0455 e 0625.
ALMEIDA PRADO, D. de. Seres, coisas, lugares: do teatro ao futebol. São Paulo: Cia. das Letras, 1997.
ARANTES, P. Providências de um crítico literário na periferia do capitalismo. In: ARANTES, O.; ARANTES, P. Sentidos da formação: três estudos sobre Antonio Candido, Gilda de Mello e Souza e Lúcio Costa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997. p.7-66.
AUTRAN, A. Paulo Emílio e a constituição as bases da pesquisa histórica sobre o cinema no Brasil. Revista USP, n.60, p.114-21, 2003-2004.
CANDIDO, A. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos (1750-1880). Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2017.
JOUBERT-LAURENCIN, H. Le sommeil paradoxal. Écrits sur André Bazin. Montreuil, 2014.
MARIUTTI, F. Assis, Andrade & Gomes Destruidores Associados. São Paulo, 2009. Tese (Doutorado em Literatura Brasileira) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.
MENDES, A. I. Trajetória de Paulo Emílio. Cotia: Ateliê, 2013.
MOTA, C. G. Ideologia da cultura brasileira (1933-1974): pontos de partida para uma revisão histórica. São Paulo: Editora 34, 2014.
PONTES, H. Destinos mistos: os críticos do Grupo Clima em São Paulo (1940-68). São Paulo: Cia. das Letras, 1998.
SALLES GOMES, P. E. Humberto Mauro, Cataguases, Cinearte. São Paulo: Perspectiva; Edusp, 1974.
SALLES GOMES, P. E. Crítica de cinema no Suplemento Literário. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981. 2v.
SALLES GOMES, P. E. Cemitério, mais a peça teatral Destinos. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
SALLES GOMES, P. E. Encontros: Paulo Emílio Sales Gomes. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2014.
SALLES GOMES, P. E. O cinema no século. São Paulo: Cia. das Letras, 2015.
SALLES GOMES, P. E. Uma situação colonial? São Paulo: Cia. das Letras, 2016.
SIMIS, A. Estado e cinema no Brasil. São Paulo: Editora Unesp, 2015.
SOUZA, J. I. de M. Paulo Emilio no Paraíso. Rio de Janeiro: Record, 2002.
TELLES, L. da S. Movimento em construção. Correspondência entre Paulo Emílio Sales Gomes e Décio de Almeida Prado, de junho a agosto de 1935. São Paulo, 2012. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo.
TRUFFAUT, F. O prazer dos olhos. Escritos sobre cinema. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
VIANY, A. Introdução ao cinema brasileiro. Rio de Janeiro: Revan, 1993.
XAVIER, I. Alegorias do subdesenvolvimento: Cinema Novo, Tropicalismo, Cinema Marginal. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
ZANATTO, R. Nota sobre a formação do Cinema Novo - o caso Arraial do Cabo. Revista da Cinemateca Brasileira, n.1, p.46-59, 2012.
ZANATTO, R. Paulo Emílio e a cultura cinematográfica: crítica e história na formação do cinema brasileiro (1940-1977). Assis, 2018. Tese (Doutorado em História) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.
ZUIN, J. C S. Empenho político e cultural em Paulo Emílio Salles Gomes: 1935-1945. Revista de Sociologia e Política, n.17, p.107-25, 2001.
AGULHA no palheiro. Alex Viany, Brasil, 1953.
AMANTES, Os. Louis Malle, França, 1958.
ARRAIAL do Cabo. Paulo César Saraceni e Mário Carneiro, Brasil, 1959.
ARUANDA. Linduarte Noronha, Brasil, 1960.
CANGACEIRO, O. Lima Barreto, Brasil, 1953.
COURO de gato. Joaquim Pedro de Andrade, Brasil, 1961.
DAVID, o caçula. Henry King, Estados Unidos, 1921.
ESTRANHO encontro. Walter Hugo Khouri, Brasil, 1957.
GANGA bruta. Humberto Mauro, Brasil, 1933.
GARGANTA do Diabo, Na. Walter Hugo Khouri, Brasil, 1960.
JOÃO da Mata. Amilar Alves, Brasil, 1923.
LIMITE. Mário Peixoto, Brasil, 1931.
MEMÓRIA de Helena. David Neves, 1969.
MORTE comanda o cangaço, A. Carlos Coimbra e Walter Guimarães Motta, Brasil, 1960.
NEGRO que tinha a alma branca, O. Benito Perrojo, Espanha, 1927.
PAGADOR de promessas, O. Anselmo Duarte, Brasil, 1962.
PORTO das Caixas. Paulo César Saraceni, Brasil, 1962.
PRIMAVERA da vida, Na. Humberto Mauro, Brasil, 1926.
RAVINA. Rubem Biáfora, Brasil, 1958.
RIO, 40 graus. Nelson Pereira dos Santos, Brasil, 1955.
SOFRER para gozar. Eugenio C. Kerrigan, Brasil, 1923.
TERRA é sempre terra. Tom Payne, Brasil, 1951.
VIDAS secas. Nelson Pereira dos Santos, Brasil, 1963.
VIÚVO alegre, O. Victor Lima, Brasil, 1961.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Victor Santos Vigneron de La Jousselandière

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Estudos Avançados não celebra contrato de cessão de direitos autorais com seus colaboradores, razão pela qual não detém os direitos autorais dos artigos publicados. Os interessados em reproduzir artigos publicados na revista devem necessariamente obter o consentimento do autor e atribuir devidamente os créditos ao periódico.
Funding data
-
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Grant numbers 001