Desafios da Educação de Jovens e Adultos no contexto do envelhecimento da população paulistana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.202438111.005

Keywords:

Youth and Adult Education, Aging, Municipality of São Paulo

Abstract

The article deals with the relationship between population aging and Adult Education in the city of São Paulo (SP) and aims to debate the challenges generated by longevity that need to be faced by state and municipal governments. A demographic and educational diagnosis of the municipality’s elderly population was made and for theoretical and methodological basis, the contributions of Di Pierro (2017) and Lima (2007) to the study of Adult Education, of Debert (2012) to the issues of aging stand out, and Bartlett and Vavrus (2017) to carry out the comparative case study in state and municipal education networks. It was concluded that public management needs to adopt an intersectoral approach, overcome the compensatory vision and strengthen Adult Education, intensifying the active search for elderly people with low education, in addition to including the theme of aging in the continued training of teachers and technicians.

Downloads

Author Biographies

  • Marcelo Dante Pereira, Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, Brasil

    é doutor em Educação pela Faculdade de Educação da USP. Professor de Ensino Fundamental da Rede Municipal de São Paulo.

  • Maria Clara Di Pierro, Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, Brasil

    é doutora em Educação. Professora Sênior da Faculdade de Educação da USP.

References

BAENINGER, R. São Paulo e suas migrações no final do século 20. São Paulo Perspec [Internet]. v.19, n.3, p.84-96, jul. 2005.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4.ed. Lisboa: Edições 70, 2009.

BARTLETT, L.; VAVRUS, F. Rethinking case study research. New York: Taylor & Francis, 2017.

BOSHIER, R. Edgar Faure after 25 year: down but not out. In: HOLFORD, J.; JARVIS, P. GRIFFIN, C. (Ed.) International Perspectives on Lifelong Learning. London: Kogan Page, 1998. p.3-20.

CACHIONI, M. Universidade da Terceira Idade: das origens à experiência brasileira. In NERI, A.; DEBERT, G. (Org.) Velhice e sociedade. 2.ed. Campinas: Papirus, 2004.

CANÁRIO, R. A Educação de adultos. Um campo e uma problemática. Lisboa: Educa, 1999.

CATELLI JUNIOR.. R.; DI PIERRO, M. C.; GIROTTO, E. D. A política paulistana de EJA: território e desigualdades. São Paulo. Estudos em Avaliação Educacional, v.30, n.74, p.454-84, maio/ago. 2019.

CURY, C. R. J. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, n.116, julho/ 2002.

DEBERT, G. G. A reinvenção da velhice. socialização e processos de reprivatização do envelhecimento. 1.ed. 2.reimp São Paulo: Edusp, 2012.

DI PIERRO, M. C. Tradições e concepções de Educação de Jovens e Adultos. In: CATELLI JUNIOR, R. (Org.) Formação e práticas na educação de jovens e adultos. São Paulo: Ação Educativa, 2017. p.9-21.

FAURE, E. et al. Aprender a ser. Lisboa: Livraria Bertrand, 1973.

GRIFFIN, C. Lifelong learning and welfare reform. International journal of lifelong education, v.18, n.6, p.431-52, 1999.

IBGE. Censo Demográfico 2010. Características da população e dos domicílios. Resultados do Universo. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/93/cd_2010_caracteristicas_populacao_domicilios.pdf>. Acesso em: 19 maio 2024.

IBGE. Censo Demográfico 2022. Características da população e dos domicílios. Resultados do Universo. Rio de Janeiro, 2024. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101637>. Acesso em: 19 maio 2024.

LIMA, C. R. Programas intergeracionais: um estudo sobre as atividades que aproximam as diversas gerações. Campinas: Editora Alínea, 2008.

LIMA, L. C. Educação ao longo da vida: entre a mão direita e esquerda de Miró. São Paulo: Cortez, 2007.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Envelhecimento ativo: uma política de saúde / World Health Organization. Trad. Suzana Gontijo. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde, 2005.

PEREIRA, M. D. A educação de pessoas idosas na cidade de São Paulo: políticas e programas educacionais em Ermelino Matarazzo. São Paulo, 2023 Tese (Doutorado em Estado, Sociedade e Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. doi:10.11606/T.48.2023.tde-04122023-123941. Acesso em: 20 maio 2024.

ROLNIK, R.; FRÚGOLI JR., H. Reestruturação urbana da metrópole paulistana: a zona leste como território de rupturas e de permanências. Cadernos Metrópole, n.6, p.43-66, 2º sem. 2001.

SAMPAIO, C. E. M.; HIZIM, L. A. A educação de jovens e adultos e sua imbricação com o ensino regular. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.103, n.264, 19 ago. 2022.

SANTOS, M. Metrópole corporativa fragmentada: o caso de São Paulo. Nobel: Secretaria do Estado da Cultura, 1990.

SÃO PAULO (Cidade). Indicadores sociodemográficos da população idosa residente em São Paulo. Secretaria de Municipal de Direitos Humanos e Cidadania; Coordenadoria de Políticas para Pessoa Idosa. São Paulo (Cidade), 2020.

SÃO PAULO (Cidade). Plano Intersetorial de Políticas Públicas para o Envelhecimento. Secretaria Municipal de Direitos Humanos e Cidadania; Coordenadoria de Política para Pessoa Idosa. São Paulo (Cidade), 2021.

SÃO PAULO (Cidade). Secretaria Municipal de Desenvolvimento Urbano. Coordenadoria de Produção e Análise de Informação. São Paulo supera a marca de 2 milhões de idosos. Informe Urbano, n.63, mar. 2024. Disponível em: <https://www.prefeitura. sp.gov.br/cidade/secretarias/upload/licenciamento/63_IU_CENSO_MUNICIPIO_IDADE.pdf>. Acesso em: 8 maio 2024.

Published

2024-11-11

Issue

Section

Eleições Municipais Em São Paulo: Problemas E Desafios

How to Cite

Pereira, M. D. ., & Pierro, M. C. D. . (2024). Desafios da Educação de Jovens e Adultos no contexto do envelhecimento da população paulistana. Estudos Avançados, 38(111), 75-90. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.202438111.005