Effects of parental education on children’s school performance through the mediation of socioeconomic conditions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1980-5330/ea144751

Keywords:

causal mediation effect, parents’ education, school performance

Abstract

This study aims to analyze the effects of parents’ education on the school performance of the students. The Causal Mediation Effect method was applied to the information extracted from SAEB, School Census, and the Platform of Social Indicators made available by INEP (2015). The results showed that the causal mediation effect gains strength as parents’ level of education increases, indicating that part of the effect of parents’ schooling is strengthened by the family socioeconomic level. The indirect influence of parents’ schooling through mediation of socioeconomic conditions, on average, is higher for the male children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mateus Mota dos Santos, Universidade Federal do Ceará

    Possui graduação em Finanças pela Universidade Federal do Ceará (2018) e Mestrado em Economia Aplicada em andamento pela Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Economia, com ênfase em Métodos Quantitativos, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação e Mercado de Trabalho.

  • Francisca Zilania Mariano, Universidade Federal do Ceará - Sobral

    Possui graduação em ciências econômicas pela Universidade Federal do Ceará (2009), Mestrado em Economia pela Universidade Federal do Ceará (2011) e Doutorado em Economia pelo CAEN/UFC. Atualmente é professor assistente da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Economia, com ênfase em Métodos Quantitativos em Economia, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas, Educação e desenvolvimento regional.

  • Edward Martins Costa, Universidade Federal do Ceará

    Doutor em Economia (PIMES/UFPE). Professor do Departamento de Economia Agrícola, Campus do Pici - DEA/UFC. Coordenador do Programa de Pós Graduação em Economia Rural - PPGER/UFC.

Published

2019-06-01

Issue

Section

Papers

How to Cite

Santos, M. M. dos, Mariano, F. Z., & Costa, E. M. (2019). Effects of parental education on children’s school performance through the mediation of socioeconomic conditions. Economia Aplicada, 23(2), 145-182. https://doi.org/10.11606/1980-5330/ea144751