The relationship between the quality of municipal management and educational performance in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.11606/1980-5330/ea148736Keywords:
basic education, school performance, public managementAbstract
The purpose of this paper is to examine whether the quality of municipal management is one of the factors that influence the performance of basic education in Brazil. The results show that there is a positive correlation between the indicators of local administration quality and the average performance of the municipalities in Prova Brasil, even controlling for the municipal fixed effects and education expenditures. In municipal school systems that offer the elementary education, the increase of 1 point in IQIM is reflected in an improvement of 0.06, on average.
Downloads
References
Acemoglu, D., Johnson, S. & Robinson, J. (2001). The Colonial Origins of Comparative Development: An Empirical Investigation. American Economic Review, Nashville, v. 91, p. 1369-1401.
Barros, G. S. & Nakabashi, L. (2011). Relações entre instituições, capital humano e acumulação de capital físico nos municípios brasileiros. Revista Economia e Tecnologia, Curitiba, v. 7, p. 1-10.
Bloom, N., Lemos, R., Sadun, R. & Van Reenen, J. (2015). Does management matter in schools? Economic Journal, London, v. 125, p. 647-674.
Diaz, M. D. (2012). Qualidade do gasto público municipal em ensino fundamental no Brasil. Brazilian Journal of Political Economy, São Paulo, v. 32, p. 128 - 141.
Duarte, L. B., Drumond, C. & Soares, N. S. (2018). Capacidade institucional dos municípios baianos. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, Taubaté, v. 14, p. 18 - 42.
Haddad, P. R. (2004). Força e fraqueza dos municípios de Minas Gerais. Cadernos do BDMG, Belo Horizonte, v. 8, p. 7-46.
Hanushek, E. A. (2003). The failure of input-based schooling policies. Economic Journal, London, v. 113, p. 64-98.
Hanushek, E. A. &Woessmann, L. (2011). The economics of international differences in educational achievement. In: Hanushek, E. A.; Machin, S.; Woessmann, L. (orgs.) Handbook of the Economics of Education. Amsterdam: North Holland. p. 89-200.
Maia, M. H. (2006). Aprendendo a marchar: os desafios da gestão municipal do ensino fundamental e da superação do analfabetismo escolar. 2006. Tese (Doutorado emEducação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação,
Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Fortaleza.
Menezes Filho, N. A. & Amaral, L. F. (2009). A Relação entre Gastos Educacionais e Desempenho Escolar. São Paulo: Instituto de Ensino e Pesquisa. (Insper Working Papers WPE – 164).
Monteiro, J. (2015). Gasto público em educação e desempenho escolar. Revista Brasileira de Economia, Rio de Janeiro, v. 69, p. 467 - 488.
Nakabashi, L., Pereira, A. E. G. & Sachsida, A. (2013). Institutions and growth: a developing country case study. Journal of Economic Studies, Bingley, v. 40, p. 614-634.
OECD (2016). PISA 2015 Results (Volume I). Paris: OECD Publishing.
Piacenti, C. A. (2009). O potencial de desenvolvimento endógeno dos municípios paranaenses. 2009. Tese (Doutorado em Economia e Gerenciamento do Agronegócio; Economia das Relações Internacionais; Economia dos Recursos) - Universidade Federal de Viçosa, Viçosa.
Rocha, R. H., Menezes Filho, N. A. & Komatsu, B. K. (2018). Avaliando o impacto das políticas educacionais em Sobral. Economia Aplicada, Ribeirão Preto, v. 22, p. 5-30.
Veloso, F. (2011). A evolução recente e propostas para amelhoria da educação no Brasil. In: Bacha, E. L.; Schwartzman, S. (orgs.) Brasil: a nova agenda social. Rio de Janeiro: LTC. p. 215 - 253.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Economia Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.