Spinoza's philosophy as a way to start a dialogue about diversity between High School students

Authors

  • Benito Maeso Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-9012.espinosa.2023.210588

Keywords:

Diversity, Spinoza, Substance, Mode, Perfection

Abstract

In the curriculum of the Common National Base for Secondary Education in Brazil, the promotion of ethics and human rights is a constituent category of the Human Sciences program in general and in Philosophy in particular. In light of this directive, this article reports on an experience of approaching to issues of ethnicity, gender and sexuality in 2nd year high school classes at the IFPR Colombo campus (state of Paraná, Southern Brazil). The experience was based on a reading of selected elements from Spinoza’s Ethics and Theological-Political Treatise. The theoretical foundation for the thematic approach based on Spinoza consists of an interpretation of the concepts of Mode, Attribute and Substance, the latter understood as the most perfect. If, for the author, the Substance shows itself in different modes and with different attributes, and each being is a different mode of the same Substance, that is, God, then: a) if the human being is a mode of the Substance and the Substance is most perfect, it cannot be said that he or she is at fault before God for being as he or she is, and; b) if the order of Nature is also most perfect (because God, sive Natura), gender differences, ethnicities, bodies and sexualities are only modes of the attribute extension: to affirm them as sins or faults is to say that Substance is not Perfect.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BÍBLIA SAGRADA. (2023). Disp. https://www.bibliacatolica.com.br/

BORGES, B. (2019) Casos de bullying e discriminação aumentam entre alunos e professores nas escolas de SP, diz pesquisa. G1 São Paulo. Disp.https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/noticia/2019/12/18/casos-de-bullying-e-discriminacao-aumentam-entre-alunos-e-professores-nas-escolas-de-sp-diz-pesquisa.ghtml Acesso 11 abr 2023 17:00

BRASIL (2018) Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC

CHAUI, M. (1999) M. A Nervura do Real: Imanência e Liberdade em Espinosa. São Paulo: Companhia das Letras

CHAUI, M, (2020) Anatomia e terapia da mente humana: o De intellectus emendatione de Espinosa. Discurso, v. 50, n. 2, pp. 239–250. DOI 10.11606/issn.2318-8863.discurso.2020.181250

CHAUI, M, (2000). Paixão, ação e liberdade em Espinosa. Caderno +Mais. Folha de São Paulo, 20 de agosto de 2000. Disp. https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs2008200006.htm

DELEUZE, G. (2002) Espinosa: Filosofia Prática. São Paulo: Editora Escuta

ESPINOSA, B. (2015) Ética. Tradução Grupo de Estudos Espinosanos. São Paulo: EdUSP

ESPINOSA, B, (2019) Tratado Teológico-Político. Trad. Diogo Pires Aurelio. Lisboa: Casa da Moeda

FRAGOSO, E.A.R. (2009) A concepção de natureza humana em Benedictus de Spinoza. Cadernos Espinosanos, v.21, pp. 83-95. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2447-9012.espinosa.2009.89371

MATUOKA, I. (2018) Por que a escola brasileira precisa discutir gênero e orientação sexual. Centro de Referência em Educação Integral – EI. Disp.https://educacaointegral.org.br/reportagens/por-que-a-escola-brasileira-precisa-discutir-genero-e-orientacao-sexual/ Acesso 04 jan 2023 15:09

PAULA. M. F. (2021). “Amor e conhecimento: Freud e Espinosa”. Trans/Form/Ação, V. 44 n. 4. Out-dez 2021. pp 291-319.

PUTTI, A. (2020) Um LGBT é agredido no Brasil a cada hora. Carta Capital. Disp. https://www.cartacapital.com.br/diversidade/um-lgbt-e-agredido-no-brasil-a-cada-hora-revelam-dados-do-sus/ Acesso 13 abr 2023 11:43

REIS, T.; EGGERT, E. (2017) Ideologia de Gênero: uma falácia construída sobre os Planos de Educação Brasileiros. Educação & Sociedade, v.38, n.138, pp.09-26

ROCHA, M. (2022) População LGBT no Brasil é maior do que os números divulgados. Terra Nós. Portal Terra - Opinião. (vídeo) Disp. https://www.terra.com.br/nos/opiniao/marcia-rocha/videos/populacao-lgbt-no-brasil-e-maior-do-que-numeros-divulgados,3594376d50bc1171f5bb2b2843289fd4of31d38n.html. Acesso 22 fev 2023 00:26

TOKARNIA, M. (2016) Mais de um terço de alunos LGBT sofreram agressão física na escola, diz pesquisa. Agência Brasil. Disp. https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2016-11/mais-de-um-terco-de-estudantes-lgbt-ja-foram-agredidos-fisicamente-diz Acesso 23 mar 2023 11:00

Published

2023-12-30

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Maeso, B. (2023). Spinoza’s philosophy as a way to start a dialogue about diversity between High School students. Cadernos Espinosanos, 49, 129-153. https://doi.org/10.11606/issn.2447-9012.espinosa.2023.210588