Taking language seriously: the teaching of Portuguese based on texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.160433

Keywords:

Portuguese language teaching, Text, Functional linguistics, Reflexive practice

Abstract

One of the main ingredients for effective first language teaching is that teachers possess the theoretical categories and practical procedures in order to work well with language in use. This paper argues that future teachers, during their initial formation level at universities, must become familiar with categories, theoretical and procedural issues. The discussion points the role linguistic sciences must play in this scenario. In order to do so, three main questions are addressed: (i) What is supposed to be taught in regular education?; (ii) What is supposed to be taught in courses at universities concerning language?; (iii) How can linguistic sciences guide first language teaching? The first two questions are answered by analyzing the official national documents proposed by the Ministry of Education and the last question, by an examination on how a functional approach can contribute to first language education, since it is a theory that allows the analysis of texts, and, thus, penetrates in the life of the language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Andre Vinicius Lopes Coneglian, Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Letras

    Docente da Faculdade de Letras (FALE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

References

a. Documentos oficiais
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC. 1997a.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: língua portuguesa. Brasília: MEC. 1997b.
BRASIL. Diretrizes Curriculares para o curso de Letras. Despacho do Ministro em 4/7/2001, publicado no Diário Oficial da União de 9/7/2001, Seção 1e, p. 50.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC. 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum curricular: educação é a base. Brasília: MEC. 2018a.
BRASIL. Base Nacional Comum curricular: ensino médio. Brasília: MEC. 2018b.
b. Obras de consulta geral
ALMEIDA, José Luís Vieira de; ARNONI, Maria Eliza Brefere; OLIVEIRA, Edilson Moreira. Os fundamentos da mediação pedagógica. In: ARNONI, Maria Eliza Brefere; OLIVEIRA, Edilson Moreira; ALMEIDA, José Luís Vieira de. (orgs.) Mediação dialética na educação escolar: teoria e prática. São Paulo: Edições Loyola. 2007.
ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial. 2003.
ANTUNES, Irandé. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial. 2008.
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial. 2009.
BECHARA, Evanildo. Ensino de gramática – opressão ou liberdade? São Paulo: Ática. 1991.
CALLOU, Dinah. Gramática, variação e normas. In: VIEIRA, S.R.; BRANDÃO, S.F. Ensino de gramática: descrição e uso. São Paulo: Editora Contexto. 2009.
CONEGLIAN, André Vinícius Lopes. O Ensino de Língua Portuguesa em questão: pode o ensino de gramática ser um exercício de prática da liberdade? Cadernos de Pós-Graduação em Letras, v. 13, n. 2. 2013.
CHOMSKY, Noam. Aspectos da teoria da sintaxe. Trad. José António Meireles e Eduardo Paiva Raposo. Coimbra: Almedina. 1975.
CLARK, Herbert. Using language. Cambridge: CUP. 1996.
CROFT, William. Language as process. In: ARNON, Inbal; CLARK, Eve (orgs.). Experience, variation and generalization: learning a first language. Amsterdam: John Benjamins. 2015.
DEACON, Terrence. The symbolic species. New York: W. W. Norton. 1997.
DIK, Simon. The theory of functional grammar. vol 1. Berlin: Mouton de Gruyter.1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2010 [1996].
FAUCONNIER, Gilles; TURNER, Mark. The way we think – conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basic Books. 2002.
GIVÓN, Talmy. Functionalism and grammar. Amsterdam: John Benjamins. 1995.
GIVÓN, Talmy. Syntax. 2 vols. Amsterdam: John Benjamins. 2001.
GOLDBERG, Adele. Constructions: a construction grammar approach to argument structure. Chicago: Chicago University Press. 1995.
HALLIDAY, Michael. An introduction to functional grammar. 2a ed. Baltimore, Maryland: Edward Arnold. 1994.
HALLIDAY, Michael; HASAN, Ruqaiya. Cohesion in English. Londres: Longman. 1976.
HALLIDAY, Michael; MATTHIESSEN, Christian. An introduction to functional grammar. 4ª ed. London: Routledge. 2014.
HASAN, Ruqaiya. Speech genre, semiotic mediation and the development of higher mental functions. Language sciences, vol. 14, n. 4. 1992.
LANGACKER, Ronald. Essentials of cognitive grammar. Oxford: OUP, 2013.
NEVES, Maria Helena de Moura. Que gramática estudar na escola? Norma e uso da Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Contexto, 2003.
NEVES, Maria Helena de Moura. Texto e gramática. São Paulo: Editora Contexto, 2006.
NEVES, Maria Helena de Moura. Ensino de língua e vivência de linguagem. São Paulo: Editora Contexto, 2010.
NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática passada a limpo. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
NEVES, Maria Helena de Moura. Categorias gramaticais em materiais didáticos. In: CASSEB-GALVÃO, Vânia; NEVES, Maria Helena de Moura. (orgs.) O todo da língua: teoria e prática do ensino de português. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática do português revelada em textos. São Paulo: Editora Unesp, 2018.
NEVES, Maria Helena de Moura; CONEGLIAN, André Vinícius Lopes. O tratamento da língua em função. São Paulo: Editora Mackenzie (no prelo).
MATTHIESSEN, Christian; THOMPSON, Sandra. The structure of discourse and subordination. In: HAIMAN, John; THOMPSON, Sandra (orgs.) Clause combining in discourse and grammar. Amsterdã: John Benjamins, 1988.
PASCUAL, Esther. Fictive interaction. The conversation frame in thought, language and discourse. Amsterdam: John Benjamins, 2014.
RUBA, Jo. Alternate grounds in the interpretation of deictic expressions. In: FAUCONNIER, Gilles; SWEETSER, Eve (orgs.). Spaces, worlds and grammar. Chicago: The University of Chicago Press, 1996.
SANDERS, José. Intertwined voices. Journalists’ modes of representing source information in journalistic subgenres. English Text Construction, vol. 3, n. 2. 2010.
TOBIN, Vera. Joint attention, To the light house, and modernist representations of intersubjectivity. English Text Construction, vol. 3, n. 2. 2010.
TOMASELLO, Michael. The cultural origins of human cognition. Cambridge: Harvard University Press, 1999.
TOMASELLO, Michael. Constructing a language: a usage-based approach to language acquisition. Cambridge: Harvard University Press, 2003.
TOMASELLO, Michael. The cultural origins of human communication. Cambridge: The MIT Press, 2008.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. A sistematização do ensino de gramática em atividades de gramática reflexiva e outras. In: BASTOS, Neusa Barbosa. (org.) Discutindo a prática docente em Língua Portuguesa. São Paulo: PUC-SP, 2000. p. 59-70.
VIGOTSKI, Lev Semenovitch. Pensamento e linguagem. 3ª ed. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2005 [1987].
ZANINI, M. Uma visão panorâmica da teoria e da prática do ensino de língua materna. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, vol. 21. 1999.

Published

2019-12-23

How to Cite

Coneglian, A. V. L. (2019). Taking language seriously: the teaching of Portuguese based on texts. Estudos Semióticos, 15(2), 143-157. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2019.160433